Analyse resultaat op hoofdlijnen
Het financiële resultaat over 2018 bedraagt - € 9,4 mln. positief. Vergelijken we dit met de originele en bijgestelde begrotingen, zien we de volgende fluctuaties:
(Bedragen x € 1.000) | ||||
| Primaire begroting | Begroting na Burap | Begroting na Narap | Rekening |
Resultaat voor bestemming | -458 | 17.868 | 14.446 | -4.076 |
Mutaties reserves | 458 | -16.880 | -13.869 | -5.279 |
Resultaat na bestemming | 0 | 988 | 577 | -9.355 |
Grafiek 1: Ontwikkeling (verwacht) resultaat van Begroting via Burap en Narap tot de Jaarrekening 2018.
Burap
Via de Burap rapporteert het college over de financiële en beleidsmatige stand van zaken van de programma’s uit de Programmabegroting 2018 gedurende het eerste half jaar. Bij de Burap werd een nadeel over 2018 verwacht van € 1,0 mln.
De Burap 2018 liet o.a. de volgende verwachte voor- en nadelen (> € 0,5 mln.) zien.
|
| (Bedragen x € 1.000) | |
Voordelen |
| Nadelen |
|
Inzet algemene reserve sociaal | -8.309 | Wmo | 4.750 |
Lagere kapitaallasten | -1.928 | Jeugd | 4.600 |
Algemene uitkering | -1.572 | Bijstorting algemene reserve n.a.v. jaarrekening | 2.302 |
Afrekening Baanstede | -679 | Bouwleges | 1.528 |
Prijscompensatie meicirculaire 2018 | -600 | Armoedebeleid | 1.450 |
Afrekening VRZW 2017 | -510 | Hogere lasten wijkteams | 723 |
Overige voor- en nadelen | -767 |
|
|
| -14.365 |
| 15.353 |
Prognose resultaat Burap |
| Nadelig | 988 |
Narap
De Najaarsrapportage rapporteert aan de hand van de realisatie over de eerste acht maanden van het jaar. In de Najaarsrapportage zijn onderstaande voor- en nadelen (> € 0.5 mln.) opgenomen.
|
| (Bedragen x € 1.000) | |
Voordelen |
| Nadelen |
|
Ontwikkelingen BUIG | -3.810 | Jeugd tweedelijns zorg | 5.000 |
Vrijval rioolvoorziening | -2.560 | Gemeentefonds mei- en september-circulaires | 2.479 |
Slim investeren sociaal domein | -1.100 | Afboeking cultuurcluster en vrijval reserve en voorziening | 725 |
Bijdrage VrZW en Omgevingsdienst | -710 | Treasury lagere dekking rentelasten | 500 |
Afrekening WSW 2017 / vrijval participatiebudget | -652 |
|
|
overige voor- en nadelen | -283 |
|
|
| -9.115 |
| 8.704 |
|
| Voordelig | -411 |
Prognose resultaat bij Burap |
| Nadelig | 988 |
Prognose resultaat bij Narap |
| Nadelig | 577 |
De verwachting bij de Narap was een bijstelling van het resultaat met € 0,4 mln. voordelig tot een verwacht tekort van € 0,6 mln.
Ten opzichte van de prospectie bij Najaarsrapportage heeft zich richting einde jaar een verbetering voorgedaan van - € 9,9 mln. Ter illustratie de cijfers over de ontwikkeling van het resultaat gedurende de afgelopen 5 jaren:
|
| (Bedragen x € 1 mln.) | |
Jaar | Gewijzigde Begroting | Rekening | Verschil |
2014 | -6,0 | -12,5 | -6,5 |
2015 | -3,9 | -10,3 | -6,4 |
2016 | -2,5 | -6,2 | -3,7 |
2017 | 0,9 | -1,4 | -2,3 |
2018 | 0,6 | - 9,4 | -9,9 |
Gemiddeld is de jaarrekening - € 5,8 mln. Voordeliger dan bij de Narap.
Analyse van het resultaat op hoofdlijnen:
(Bedragen x € 1.000) | ||
Saldo Narap |
| 577 |
Voor- en nadelen Jaarrekening |
|
|
P1; Jeugd, Wmo, armoede | -797 |
|
P2; Lagere uitkeringslasten en hogere terugvorderingen | -695 |
|
P4; Parkeren, grond en vastgoedportefeuille, funderingsherstel | -2.268 |
|
P8; Bedrijfsvoering, planschadeclaims en voorziening wachtgeld | - 1.390 |
|
P9; Algemene uitkering en lokale heffingen | -3.877 |
|
Overige voor- en nadelen P 3,5,6 en 7 | -903 |
|
Saldo |
| -9.931 |
Resultaat 2018 | Voordelig | -9.354 |
Programma 1 Jeugd en zorg (voordeel € 0,797 mln.)
Het nadeel op programma 1 wordt veroorzaakt door een voordeel op de specialistische ondersteuning voor Jeugdhulp (- € 0,5 mln.) en incidenteel nadeel bij de Wmo (€ 0,6 mln.). Er is een onderschrijding op armoede (- € 0,5 mln.) enerzijds uit incidenteel voordeel als gevolg van de verkoop van de schuldenportefeuille aan de kredietbank (uitbesteding van de schulddienstverlening). Anderzijds zijn er hogere terugvorderingen ontvangen van het maatwerkbudget, bijzondere bijstand en schulddienstverlening. Ook binnen het budget ‘slim investeren’ is er sprake van een onderschrijding
(- € 0,3 mln.) doordat enkele besparingsmaatregelen langere voorbereidingstijd hebben gevergd.
Programma 2 Werk, inkomen en economie (voordeel - € 0,695 mln.)
Het programma Werk, inkomen en economie laat een voordeel zien van - € 0,7 mln. Dit bestaat voornamelijk uit extra inkomsten uit terugvordering rechtmatige inkomensverstrekkingen (- € 0,4 mln.) en lagere lasten uitkeringen als gevolg van een daling van het uitkeringenbestand (- € 0,2 mln.).
Programma 4 Ruimtelijke gebiedsontwikkelingen (voordeel - € 2,268 mln.)
Het voordeel op programma 4 Ruimtelijke gebiedsontwikkeling bestaat uit hogere baten parkeren (- € 0,7 mln.). Deze hogere baten worden enerzijds veroorzaak door een hogere bezettingsgraad van de parkeervoorzieningen én een grotere bereidheid tot het betalen van parkeerbelasting. Anderzijds is er door betere informatie omtrent betalingsgedrag per gebied, gerichter gehandhaafd, waardoor meer naheffingsaanslagen zijn opgelegd.
Op het beheer grond- en vastgoedportefeuille is een voordeel (- € 0,6 mln.) gerealiseerd door diverse incidentele voordelen uit nieuw uitgiften van erfpacht zorgen, niet begrote doorbelasting van servicekosten en eigenaarslasten, indexatie van de huuropbrengsten en eigenaarslasten vastgoed.
Ook is er een voordeel (- € 0,4 mln.) op funderingsherstel wegens weinig afboekingen.
Daarnaast zijn er door faseringwijzigingen met betrekking tot het aanjaagbudget Kogerveld -/- € 0,2 mln. minder kosten gemaakt in 2018 dan begroot.
Programma 8 Burger en bestuur (voordeel - € 1,390 mln.)
Programma 8 Burger en bestuur sluit af met een voordeel van - € 1,4 mln.
Dit wordt grotendeels veroorzaakt door lagere lasten bedrijfsvoering (- € 1,1 mln.) Een aantal geplande applicatie-upgrades meer tijd blijkt te vergen en niet in 2018 is afgerond, zodat de kosten in 2019 zullen vallen. Ook de kosten voor de applicatie voor ondermijning worden in 2019 verwacht in plaats van in 2018. Daarnaast is er tegen de verwachting in veel minder gebruik gemaakt van extra uitbesteed werk voor bijvoorbeeld weekendwerk. Ook is er onderschrijding op de opleidingskosten. Daarnaast waren er in 2018 minder planschade claims (- € 0.3 mln.). Er is minder aanspraak gemaakt op een wachtgelduitkering waardoor een deel van de voorziening kon vrijvallen (- € 0,4 mln.). Bij project Zaans evenwicht is er een voordeel (- € 0,2 mln.). Het afboeken van een oninbare vordering voor bouwleges zorgt voor een nadeel (€ 0,7 mln.).
Programma 9 Financiën (voordeel - € 3,877 mln.)
Het voordeel op programma 9 Financiën wordt voornamelijk gerealiseerd door een voordeel op de algemene uitkering (- € 3,44 mln.). Het voordeel op de algemene uitkering bestaat uit diverse decentralisatie uitkeringen in de decembercirculaire van het gemeentefonds (- € 1,76), een toekenning
(- € 1,0 mln.) uit de voorziening knelpunten sociaal domein en een voordelige afrekening over 2016 en 2017 in verband met een bijgestelde uitkeringsfactor (- € 0,3 mln.). Daarnaast zijn de maatstaven voor met name WOZ-waarde en bijstand geactualiseerd en vallen de decentralisatie-uitkeringen iets hoger uit.
Ook zijn hogere invorderingsrente, verhaalde invorderingskosten, precariobelasting en OZB ontvangen.