Jaarverslag 2018

Analyse resultaat op hoofdlijnen

Analyse resultaat op hoofdlijnen

Het financiële resultaat over 2018 bedraagt - € 9,4 mln. positief. Vergelijken we dit met de originele en bijgestelde begrotingen, zien we de volgende fluctuaties:

(Bedragen x € 1.000)

 

Primaire begroting

Begroting na Burap

Begroting na Narap

Rekening

Resultaat voor bestemming

-458

17.868

14.446

-4.076

Mutaties reserves

458

-16.880

-13.869

-5.279

Resultaat na bestemming

0

988

577

-9.355

 

Grafiek 1 illustreert de ontwikkeling van het (verwacht) resultaat van Begroting (€ 0 mln.) via Burap (€ 0,988 mln. negatief) en Narap (€ 0,577 mln. negatief) tot de Jaarrekening 2018 (- € 9,4 mln. positief).

 

Grafiek 1: Ontwikkeling (verwacht) resultaat van Begroting via Burap en Narap tot de Jaarrekening 2018.

 

Burap

Via de Burap rapporteert het college over de financiële en beleidsmatige stand van zaken van de programma’s uit de Programmabegroting 2018 gedurende het eerste half jaar. Bij de Burap werd een nadeel over 2018 verwacht van € 1,0 mln.

De Burap 2018 liet o.a. de volgende verwachte voor- en nadelen (> € 0,5 mln.) zien.

 

 

(Bedragen x € 1.000)

Voordelen

 

Nadelen

 

Inzet algemene reserve sociaal

-8.309

Wmo

4.750

Lagere kapitaallasten

-1.928

Jeugd

4.600

Algemene uitkering

-1.572

Bijstorting algemene reserve n.a.v. jaarrekening

2.302

Afrekening Baanstede

-679

Bouwleges

1.528

Prijscompensatie meicirculaire 2018

-600

Armoedebeleid

1.450

Afrekening VRZW 2017

-510

Hogere lasten wijkteams

723

Overige voor- en nadelen

-767

 

 

 

-14.365

 

15.353

Prognose resultaat Burap

 

Nadelig

988

 

Narap

De Najaarsrapportage rapporteert aan de hand van de realisatie over de eerste acht maanden van het jaar. In de Najaarsrapportage zijn onderstaande voor- en nadelen (> € 0.5 mln.) opgenomen.

 

 

 

(Bedragen x € 1.000)

Voordelen

 

Nadelen

 

Ontwikkelingen BUIG

-3.810

Jeugd tweedelijns zorg

5.000

Vrijval rioolvoorziening

-2.560

Gemeentefonds mei- en september-circulaires

2.479

Slim investeren sociaal domein

-1.100

Afboeking cultuurcluster en vrijval reserve en voorziening

725

Bijdrage VrZW en Omgevingsdienst

-710

Treasury lagere dekking rentelasten

500

Afrekening WSW 2017 / vrijval participatiebudget

-652

 

 

overige voor- en nadelen

-283

 

 

 

-9.115

 

    8.704

 

 

Voordelig

-411

Prognose resultaat bij Burap

 

Nadelig

988

Prognose resultaat bij Narap

 

Nadelig

577

 

De verwachting bij de Narap was een bijstelling van het resultaat met € 0,4 mln. voordelig tot een verwacht tekort van € 0,6 mln.

Ten opzichte van de prospectie bij Najaarsrapportage heeft zich richting einde jaar een verbetering voorgedaan van - € 9,9 mln. Ter illustratie de cijfers over de ontwikkeling van het resultaat gedurende de afgelopen 5 jaren:

 

 

(Bedragen x € 1 mln.)

Jaar

Gewijzigde Begroting

Rekening

Verschil

2014

-6,0

-12,5

-6,5

2015

-3,9

-10,3

-6,4

2016

-2,5

-6,2

-3,7

2017

0,9

-1,4

-2,3

2018

0,6

- 9,4

-9,9

Gemiddeld is de jaarrekening - € 5,8 mln. Voordeliger dan bij de Narap.

 

Analyse van het resultaat op hoofdlijnen:

(Bedragen x € 1.000)

Saldo Narap

 

577

Voor- en nadelen Jaarrekening

 

 

P1; Jeugd, Wmo, armoede

-797

 

P2; Lagere uitkeringslasten en hogere terugvorderingen

-695

 

P4; Parkeren, grond en vastgoedportefeuille, funderingsherstel

-2.268

 

P8; Bedrijfsvoering, planschadeclaims en voorziening wachtgeld

- 1.390

 

P9; Algemene uitkering en lokale heffingen

-3.877

 

Overige voor- en nadelen P 3,5,6 en 7

-903

 

Saldo

 

-9.931

Resultaat 2018

Voordelig

-9.354

Programma 1 Jeugd en zorg (voordeel € 0,797 mln.)

Het nadeel op programma 1 wordt veroorzaakt door een voordeel op de specialistische ondersteuning voor Jeugdhulp (- € 0,5 mln.) en incidenteel nadeel bij de Wmo (€ 0,6 mln.). Er is een onderschrijding op armoede (- € 0,5 mln.) enerzijds uit incidenteel voordeel als gevolg van de verkoop van de schuldenportefeuille aan de kredietbank (uitbesteding van de schulddienstverlening). Anderzijds zijn er hogere terugvorderingen ontvangen van het maatwerkbudget, bijzondere bijstand en schulddienstverlening. Ook binnen het budget ‘slim investeren’ is er sprake van een onderschrijding
(- € 0,3 mln.) doordat enkele besparingsmaatregelen langere voorbereidingstijd hebben gevergd.

 

Programma 2 Werk, inkomen en economie (voordeel - € 0,695 mln.)

Het programma Werk, inkomen en economie laat een voordeel zien van - € 0,7 mln. Dit bestaat voornamelijk uit extra inkomsten uit terugvordering rechtmatige inkomensverstrekkingen (- € 0,4 mln.) en lagere lasten uitkeringen als gevolg van een daling van het uitkeringenbestand (- € 0,2 mln.).

 

Programma 4 Ruimtelijke gebiedsontwikkelingen (voordeel - € 2,268 mln.)

Het voordeel op programma 4 Ruimtelijke gebiedsontwikkeling bestaat uit hogere baten parkeren (- € 0,7 mln.). Deze hogere baten worden enerzijds veroorzaak door een hogere bezettingsgraad van de parkeervoorzieningen én een grotere bereidheid tot het betalen van parkeerbelasting. Anderzijds is er door betere informatie omtrent betalingsgedrag per gebied, gerichter gehandhaafd, waardoor meer naheffingsaanslagen zijn opgelegd.
Op het beheer grond- en vastgoedportefeuille is een voordeel (- € 0,6 mln.) gerealiseerd door diverse incidentele voordelen uit nieuw uitgiften van erfpacht zorgen, niet begrote doorbelasting van servicekosten en eigenaarslasten, indexatie van de huuropbrengsten en eigenaarslasten vastgoed.
Ook is er een voordeel (- € 0,4 mln.) op funderingsherstel wegens weinig afboekingen.
Daarnaast zijn er door faseringwijzigingen met betrekking tot het aanjaagbudget Kogerveld -/- € 0,2 mln. minder kosten gemaakt in 2018 dan begroot.

 

Programma 8 Burger en bestuur (voordeel - € 1,390 mln.)

Programma 8 Burger en bestuur sluit af met een voordeel van - € 1,4 mln.
Dit wordt grotendeels veroorzaakt door lagere lasten bedrijfsvoering (- € 1,1 mln.) Een aantal geplande applicatie-upgrades meer tijd blijkt te vergen en niet in 2018 is afgerond, zodat de kosten in 2019 zullen vallen. Ook de kosten voor de applicatie voor ondermijning worden in 2019 verwacht in plaats van in 2018. Daarnaast is er tegen de verwachting in veel minder gebruik gemaakt van extra uitbesteed werk voor bijvoorbeeld weekendwerk. Ook is er onderschrijding op de opleidingskosten. Daarnaast waren er in 2018 minder planschade claims (- € 0.3 mln.). Er is minder aanspraak gemaakt op een wachtgelduitkering waardoor een deel van de voorziening kon vrijvallen (- € 0,4 mln.). Bij project Zaans evenwicht is er een voordeel (- € 0,2 mln.). Het afboeken van een oninbare vordering voor bouwleges zorgt voor een nadeel (€ 0,7 mln.).

 

Programma 9 Financiën (voordeel - € 3,877 mln.)

Het voordeel op programma 9 Financiën wordt voornamelijk gerealiseerd door een voordeel op de algemene uitkering (- € 3,44 mln.). Het voordeel op de algemene uitkering bestaat uit diverse decentralisatie uitkeringen in de decembercirculaire van het gemeentefonds (- € 1,76), een toekenning
(- € 1,0 mln.) uit de voorziening knelpunten sociaal domein en een voordelige afrekening over 2016 en 2017 in verband met een bijgestelde uitkeringsfactor (- € 0,3 mln.). Daarnaast zijn de maatstaven voor met name WOZ-waarde en bijstand geactualiseerd en vallen de decentralisatie-uitkeringen iets hoger uit.
Ook zijn hogere invorderingsrente, verhaalde invorderingskosten, precariobelasting en OZB ontvangen.

 

ga terug