Jaarverslag 2018

Handhavingsprogramma

Handhavingsprogramma

Toezicht APV

Toezicht APV

Activiteit

2018

2017

Onjuist aangeboden afvalzakken

Verstuurde € 127 brieven totaal

1.378

1.335

Overlast van honden

Beschikkingen voor muilkorfverplichting en aanlijnplicht gevaarlijke honden

Meldingen overlast van honden

Uitgeschreven boetes honden

13

 

389

17

7

 

461

28

Containers, voertuigen, reclame

Gestickerde containers en overlast gevende voertuigen

Weggesleept

554

 

112

684

 

--

Vervoeren inbrekerswerktuigen

Opgelegde last onder dwangsom

waarvan geïnd

 6

 1

--

--

 

Het toezicht op de APV wordt uitgevoerd door Boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaar).

In 2018 is een pilot gestart voor het gebruik van bodycams door de handhavers op straat. Een bodycam kan bijvoorbeeld gebruikt worden om onveilige situaties te de-escaleren. Het gebruik van deze bodycams wordt begin 2019 geëvalueerd.

Er is in 2018 extra aandacht besteed aan dumpingen van huisvuil en grofvuil. Op diverse hotspots in heel Zaanstad is hierop actief toezicht gehouden. In totaal werden 41 mensen betrapt op het dumpen van afval.
In de wijken Poelenburg en Peldersveld is in 2018 structureel toezicht gehouden. Dit heeft er toe geleid dat er in Poelenburg en Pelderveld 712 onjuist aangeboden afvalzakken zijn opgeruimd waarvan de eigenaar is gevonden. Naar deze eigenaren zijn zogenaamde ‘€ 127 brieven’ verstuurd.

 

Toezicht verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

Activiteit

2018

2017

Fout en hinderlijk parkeren

(op basis van Wet Mulder)

Opgelegde parkeerboetes

Opgelegde parkeerboetes blauwe zone

Opgelegde boetes busbrug

5.229

976

3.003

5.885

1.181

3.404

Betaald parkeren

Opgelegde naheffingsaanslagen

waarvan: bezwaar ingediend

               bezwaar toegewezen

Betalingsbereidheid parkeergeld

21.432

2.586

1.293

96,7%

20.713

2.279

1.190

96,5%

Fietsen handhaving

Gestickerde fietsen

Verwijderde fietsen

5.360

2.713

3.646

2.409

 

Het toezicht op verkeerveiligheid richt zich vanuit de gemeente m.n. op foutparkeren van voertuigen (overtredingen op basis van Wet Mulder), foutparkeren van fietsen, overlast van parkeren bij scholen en controle op het betalen van parkeergeld.

Parkeren bij scholen kan leiden tot overlast en onveilige situaties voor kinderen rondom de scholen. Bij de gemeente zijn 58 meldingen hierover ontvangen. De Boa’s zijn in 2018 daarom aanwezig geweest bij scholen om ouders aan te spreken op het soms willekeurig parken van hun auto.

 

 

Ondermijning

Ondermijning

Activiteiten

2018

2017

Handhaving onveiligheid en woonoverlast Czarinastraat

Gecontroleerde panden Czarinastraat

16

-

Riec-/ondermijningszaken

Integrale acties samen met politie /ondermijning zaken zoals sluiten horecabedrijven, bedrijven en (drugs)panden

 

Aantal gesloten panden en inrichtingen

Tijdelijke sluiting woningen in verband met aantreffen harddrugs of wietplantages

50

 

 

 

38

37

 

 

 

12

Op het gebied van horeca en ondermijning is in het najaar van 2018 een pilot gestart met een operationeel team. Dit team richt zich o.a. op de wettelijke toezicht- en handhavingstaken op het gebied van horeca, Drank- en Horecawet (DHW), evenementen en prostitutie. Daarnaast richt dit team zich op de aanpak van 13B Opiumwet en overige dossiers van ondermijning.

In 2018 is het sluitingsbeleid aangepast. Hierdoor is het nu ook mogelijk om naast bedrijfspanden ook woningen waarin harddrugs of wietplantages worden aangetroffen (tijdelijk) te sluiten. Deze sluitingen zijn niet alleen bedoeld om een einde te maken aan de overlast en het brandgevaar, maar ook om de aanloop van drugsgebruikers en criminelen te stoppen.

 

Veilig uitgaan

Veilig uitgaan

Activiteit

2018

2017

Horeca

aantal integrale gecontroleerde horecabedrijven

104

74

Horeca

Aantal controles evenementen

8

37

Horeca

Aantal meldingen over evenementen

8

19

Verkoop en verstrekken alcohol (DHW)

aantal leeftijd controles slijterijen en supermarkten

60

68

Horeca

aantal aankooppogingen bij para commerciële inrichtingen met minder jarige testkopers

6

17

 

Controles bij horecabedrijven richten zich naast zaken rondom de Drank- en Horecawet (geur, geluid, sluitingstijden, aanwezigheid leidinggevende en schenken van alcohol) o.a. ook op illegaal gokken. De politie heeft elk weekeinde controles uitgevoerd binnen de horeca concentratiegebieden op sluitingstijden en terrassen. Dit heeft geresulteerd in 92 bestuurlijke rapportages van de politie met verzoeken tot handhaving aan de gemeente. In een aantal gevallen heeft dit geleid tot sluiting van horecabedrijven voor een aantal weken en het starten van handhavingstrajecten.

Het horecateam is in 2018 opgeleid om de controles op prostitutie over te kunnen nemen van de politie, zodra daarover nieuwe wetgeving van kracht wordt. Tot die tijd worden controles samen met de politie uitgevoerd.

 

 

Toezicht en handhaving  bestaande bouw en ruimtelijke ordening

Bestaande bouw en ruimtelijke ordening

Activiteit

2018

2017

Brandveilig gebruik bouwwerken

Regulier uitgevoerde controles bij bouwwerken met een gebruiksvergunning categorie 1,2 en 3

Regulier uitgevoerde controles bij bouwwerken met een meldingsplicht categorie 1 en 2 en algemeen gebruik

Uitgevoerde controles via zelftoezicht

179

 

80

 

0

181

 

81

 

245

Funderingen

 

 

 

Bouwblokken in monitoring

Woningen hersteld tijdens toezichts-handhavingsfase

waarvan door eigenaar

              door gemeente onder bestuursdwang

3.723

15

9

6

3.577

--

--

--

Galerijflats

Aangeschreven eigenaren en beheerders van flatgebouwen naar aanleiding van onderzoeksplicht

12

9

Zwembaden

Gecontroleerde zwembaden op roestvaststalen ophangconstructies

8

9

Breedplaatvloeren

Aangeschreven eigenaren van een bouwwerk waar  breedplaatvloeren zijn gebruikt

44

48

Asbest vrije daken

Aangeschreven eigenaren van een woning/schuur

2.766

--

Kleine bouwwerken

Geïnventariseerde adressen kleine bouwwerken

86

--

Illegale bewoning bedrijven terrein

Gecontroleerde adressen op bedrijventerreinen waar mogelijk illegale bewoning plaatsvindt

54

3

 

De controles voor brandveilig gebruik van bouwwerken worden uitgevoerd door de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW).
Alle bouwwerken met een  gebruiksmelding en gebruiksvergunning risicoklassen 1 en 2 en vergunningplicht C zijn tenminste één keer op brandveilig gebruik gecontroleerd.

80 van de 81 bouwwerken met een gebruiksmelding of algemeen gebruik categorie 1 en 2 zijn gecontroleerd. De controle van dit laatste bouwwerk wordt uitgevoerd in 2019.

Het toezicht op de zelfcontrole is in 2018 niet ingezet bij bouwwerken met meldingsplicht met een risicoklasse 3. Deze capaciteit is ingezet bij de gebiedsgerichte inzet in de Czarinastraat en de gebieden aan de Burcht en Zuiddijk. In 2019-2020 wordt toezicht gehouden op zelfcontrole weer opgepakt.

De gemeente monitort woningen met een kwetsbare fundering met name in gebieden waar rioleringswerken worden uitgevoerd. Eigenaren van panden worden gestimuleerd en ondersteund in het proces voor funderingsherstel, zodat de gemeente zo min mogelijk handhavend hoeft op te treden. In de Zeeheldenbuurt in Wormerveer zijn de funderingen van 178 woningen in de monitoring. In 2019 onderzoeken de woningcorporatie, huurders en particuliere eigenaren samen met de gemeente verder of herontwikkeling van de gehele buurt door sloop / nieuwbouw mogelijk is.

De speciale (onderzoeks)projecten die zijn opgenomen in het uitvoeringprogramma zijn allemaal opgestart en uitgevoerd, te weten:  

  • Illegale bewoning bedrijventerrein.
    Op het Noorderveld zijn bewoningen geconstateerd. Hier zijn 2 eigenaren aangeschreven. Op het bedrijventerrein Westerspoor (Penningweg) zijn 3 bewoningen geconstateerd. De 3 eigenaren van het pand zijn aangeschreven. Dit project loopt door naar 2019.
  • Galerijflats.
    De verplichte controles van de galerijen van 12 flatgebouwen zijn uitgevoerd. Voor 10 gebouwen is een omgevingsvergunning aangevraagd voor definitieve herstelmaatregelen. In 2019 wordt gecontroleerd of herstel gereed is.
  • Breedplaatvloeren.
    Naar aanleiding van het instorten van een inbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken alle gemeenten gevraagd om eigenaren van gebouwen die zijn opgeleverd na 1999 te wijzen op de onderzoeksplicht naar de veiligheid van de eventueel toegepaste breedplaatvloeren. Van acuut gevaarlijke situaties was in Zaanstad geen sprake. In een aantal gevallen was aanvullend onderzoek nodig.
  • Asbesthoudende daken.
    Vanaf  2025 is asbesthoudende dakbedekking verboden. Eigenaren van bouwwerken die mogelijk asbesthoudende dakbedekking op hun woning of schuur hebben, hebben een brief ontvangen met het verzoek om hun asbesthoudende dakbedekking voor het jaar 2025 te verwijderen. In 2019 worden de eigenaren opnieuw geïnformeerd.
  • Zwembaden.
    In alle Zaanse zwembaden worden sinds 2017 onderzoeken uitgevoerd naar de aanwezigheid van roestvaststaal. Dit materiaal mag landelijk niet meer in zwembaden worden toegepast omdat het roestvaststaal onder invloed van chloordampen niet zichtbaar corrodeert. Dat kan gevaar opleveren voor bezoekers van deze zwembaden, wanneer constructies bezwijken. Alle 8 eigenaren van zwembaden hebben de ophangconstructie onderzocht. Er zijn geen gebreken aan de onderzochte ophangconstructies geconstateerd. De gemeente zal in 2019 bij 4 zwembaden nog een hercontrole uitvoeren om na te gaan of alle genoemde aandachtpunten zijn aangepakt.


Toezicht en handhaving kinderopvang

De GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de Wet kinderopvang. Alle 139 geplande controles zijn door de GGD uitgevoerd. Door extra handhaving zijn er nu geen locaties waarbij zorgen zijn over de actuele situatie dan wel nabije toekomst.
In 2018 is in totaal bij 12 opvang locaties een dwangsom opgelegd voor o.a. geen EHBO beroepskracht aanwezig in bepaalde tijdsblokken, oudercommissie niet betrekken.

Het percentage geïnspecteerde gastouders komt in 2017 boven de wettelijke norm van 5% uit.

Vanwege de wijzigingen van de wet Kinderopvang is in 2018 nieuw toezicht- en handhavingbeleid vastgesteld.

Toezicht en handhaving openbaar water

Openbaar water

Activiteit

2018

2017

Vaarregels Zaans water

Juridische procedures a.g.v. toezicht houden op locaties zonder ligplaatsvergunning in de Zaan en het Stedelijk/poldergebied (inclusief aantal waarschuwingen en controles)

282

464

Vaarregels Zaans water

Gecontroleerde schepen op ligplaats nemen langer dan 2 maanden

91

30

Vaarregels Zaans water

Gecontroleerde schepen op aanwezigheid reddingsmaterialen en gebruik verlichting.

58

47

Snelheid van schepen

Aantal aangesproken schippers op snelheid

Waarschuwing

Boetes

285

4

2

217

Beschikbaar houden gereserveerde afmeerplekken cruiseschepen en rondvaartboten

Aantal uitgevoerde controles

35

--

Veerponten en rondvaarboten

Controle op veiligheid, kwaliteit bemanning en deugdelijkheid van het schip

36

--

 

Havenbeambten houden dagelijks toezicht op doorgaande vaarwegen. Daarbij wordt o.a. gecontroleerd op nautische overtredingen, controle op binnenhavengeld, ligplaatsen, snelheid en scheepsmilieudelicten.

Activiteiten 2018:

  • De toezichthouders hebben een eerste training gevolgd rondom scheepsmilieucontroles (controleren van boordzuiveringsinstallatie aan boord van passagiersschepen voor heet lozen van afvalwater en het verbod hierop). In 2019 wordt deze training voortgezet.
  • Er is ingezet op de bestuursrechtelijke handhaving van het illegaal innemen van ligplaatsen.
    De schepen die langer dan twee maanden liggen, vanwege een vakantie of een winterstop worden weggestuurd. De schepen die weg varen, krijgen wel een waarschuwing dat bij een eventuele volgende overtreding mogelijk een last onder dwangsom opgelegd gaat worden.
  • Campagnes bruggen.
    Tijdens de spitstijden in de ochtend zijn twee ‘roodlicht acties’ gehouden waarbij aandacht is geschonken aan jongeren en het door rood licht rijden op bruggen. Ook is er een open dag georganiseerd. De bezoekers kregen uitleg over de brugbediening, konden onder de bruggen kijken en konden mee varen. Verder is er voorlichting  gegeven aan leerlingen van basisscholen over o.a. het gevaar van zwemmen en/of op bruggen klimmen en afspringen en verkeersveiligheid rondom bruggen.
  • Controle vaargedrag.

In 2018 is een pilot uitgevoerd op het controleren van schepen die voordat alle lichten op groen staan onder de brug door varen. Er zijn in totaal 80 controles uitgevoerd. 53 schepen hebben een waarschuwing gekregen. Het is een landelijk probleem dat schepen te vroeg onder brug doorvaren.

  • In 2018 is ervaring opgedaan met het controleren van (veelal jeugdige) schippers op het vaargedrag en vaarsnelheid in het buitengebied. Het is lastig in het buitengebied te varen gezien de te grote diepgang van de gemeentelijke vaartuigen. Daarnaast is het ook niet mogelijk om te handhaven op snel varende jongeren onder de 12 jaar. Om schippers van snelle motorboten te kunnen bekeuren en het in beslag kunnen nemen van hun boot, moeten er eerst afspraken worden gemaakt met het Openbaar Ministerie. In 2019 zal het vaargedrag in de polder als project worden opgepakt.

 

Meldingen

Meldingen

 

2018

2017

 

Ontvangen meldingen bestaande bouw, ruimtelijke ordening

424

224

 

Ontvangen meldingen en verzoeken tot handhaving horeca

182

141

 

Meldingen jeugdoverlast (bij politie en gemeente)

921

1.139

 

WOB- verzoeken

24

11

 

Iedere melder van een klacht krijgt tijdig telefonisch dan wel via e-mail terugkoppeling over de afhandeling van de melding. Alle verzoeken tot handhaving zijn binnen de wettelijke termijn afgehandeld.

 

In 2018 hebben de jeugdboa’s nauw samengewerkt met diverse partners om de overlast van jongeren aan te pakken. Op diverse hotspot locaties is toezicht gehouden en zijn waarschuwingen uitgedeeld. In totaal zijn er 10 bestuurlijke strafbeschikkingen uitgeschreven aan jongeren onder de 18 jaar op het in bezit hebben van alcohol op diverse hotspots in de openbare ruimte.

 

Preventie en burgerparticipatie

Communicatie 2018:

 

  • In het Zaanstad Journaal is actief aandacht besteed aan o.a. het parkeren van caravans op de openbare weg en aan hondenoverlast. Voor de start van het maaiseizoen zijn de regels voor boten op de oever bekendgemaakt. Ook Facebook en Twitter zijn regelmatig ingezet als communicatiemiddel.
  • In alle wijken van Zaanstad zijn buurtappgroepen actief. Meerdere keren heeft de gemeente informatie gedeeld met de beheerders van WhatsAppgroep zoals bijvoorbeeld over inbraakpreventietips, de laatste inbraakhotspots of het melden van verdacht gedrag.
    Samen met de politie heeft de gemeente twee bijeenkomsten voor de beheerders georganiseerd die in het teken stonden van de ‘donkere dagen’ en laat je huis goed achter wanneer je op vakantie gaat.
  • In drie wijken zijn er nu ook buurtpreventieteams vanuit het Ogen & Oren project actief. Buurtpreventie is een vorm van burgerparticipatie waarbij bewoners een signalerende functie hebben en met elkaar alert zijn op verdachte situaties. De gemeente heeft regelmatig contact met coördinatoren van de buurtpreventieteams. Voor de zichtbaarheid van buurtpreventieteams heeft iedere deelnemer een geel hesje gekregen en zijn er flyers gemaakt.  
  • Om meer zichtbaarheid te krijgen voor de werkzaamheden van de Boa’s in de openbare ruimte zijn in 2018 de volgende activiteiten geweest:
    • 1 keer per week zijn ze preventief in een bepaalde wijk aanwezig geweest. In iedere straat is aangebeld bij bewoners om te horen of zij nog iets konden doen aan preventie in de wijk.
    • Er zijn actiedagen georganiseerd in 4 Zaanse wijken, waarbij bewoners met hun vragen terecht konden bij een informatiekraam.
    • De ‘dag van de Boa’s’ is georganiseerd. Tijdens deze dag konden inwoners van Zaanstad een dagdeel met de Boa’s mee lopen door Zaandam. Ook de pers en de leerlingen van een school liepen met de Boa’s mee.  
    • Enkele Boa’s  hadden een hoofdrol in de tv serie de ‘Handhavers’.

 

 

ga terug