Jaarverslag 2018

Burger en bestuur

Portefeuillehouder(s):   Hamming, Noordzij, Ram

Programmadoelstelling en de rol van de gemeente

De gemeente investeert zowel bestuurlijk als ambtelijk in relevante relaties en netwerken. We gaan in gesprek met de stad en zoeken actief de samenwerking met iedereen die een bijdrage kan en wil leveren aan het realiseren van de toekomstvisie Zaans Evenwicht. Het beleid is communicatief en de afwegingen die het bestuur daarbij maakt zijn transparant. De gemeentelijke dienstverlening moet eenvoudig bereikbaar, goed toegankelijk, vraaggericht  en betaalbaar zijn. Waar mogelijk worden regels verminderd en vereenvoudigd. Dat geeft ruimte aan anderen om initiatiefrijk en ondernemend te zijn.

 

Terugblik

2018 is een jaar waarin sterk is ingezet op de relatie tussen burger en bestuur. Met de gemeenteraadsverkiezingen in maart en het referendum over het cultuurcluster in juni hebben de inwoners met hun stem richting gegeven aan het beleid van de gemeente. Maar ook op andere manieren is het gesprek met inwoners, ondernemers en organisaties opgezocht. Met verschillende participatie-trajecten, met de themaweken van Zaanse Geluiden door Platform aan de Zaan, met de eerste 150 dagen van het college en met de drie projecten van het raadsinitiatief Echte Burgerparticipatie.

De dienstverlening aan inwoners en ondernemers bleef natuurlijk tijdens de bestuurswisseling doorgaan. Het uitvoeren van dienstverlening, maar ook zeker het verbeteren daarvan. Zo is de telefonische bereikbaarheid van Zaanstad bijvoorbeeld flink gestegen. Op veel vlakken zijn de resultaten van deze inzet zichtbaar. Zo stijgen de tevredenheidscijfers van onze inwoners die de gemeente online of telefonisch vragen stellen. Ook zijn de inwoners die gebruik maken van de service aan de balie in het stadhuis vaker tevreden met de geleverde dienstverlening.

 

Maatschappelijke doelen en prestaties

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 71.451
Gerealiseerd € 70.254
Afwijking € -1.196