Jaarverslag 2018

Burger en bestuur

1.2 Verminderen regeldruk

Prestatie 1.2 Verminderen regeldruk

Bij het programma regeldruk zijn op het gebied van efficiëntie en het schrappen van overbodige en tegenstrijdige regels de belangrijkste doelstellingen gerealiseerd en wordt niet veel ruimte meer verwacht. Op het gebied van betere regels maken (geen overbodige regels, minder tegenstrijdige regels) en het hanteren van de menselijke maat bij zowel de toepassing van regels als bij (dreigende) conflicten, is de informele methode inmiddels breed door de organisatie omarmd. Als de ervaring met deze methode toeneemt, is er nog meer te bereiken. De verbetering is zichtbaar in de daling van het aantal bezwaarschriften bezwaar- en beroepszaken in het ruimtelijke zakendomein. Al speelt het relatief lage aantal bouwprojecten van de afgelopen tijd ook een rol.

De opgave van de gemeente Zaanstad voor deze periode ligt nu vooral bij het omgaan met de verschillende rollen van de overheid en in het bijzonder met de meervoudigheid daarvan. Soms moet een gemeente regels stellen, soms ruimte bieden en weer andere keren is een actieve overheid nodig om ontwikkelingen van de grond te krijgen. En steeds vaker moet de gemeente de verschillende rollen afwisselen per onderwerp of fase. De afgelopen jaren heeft Zaanstad hier veel mee geëxperimenteerd. Nu komt de fase dat de verschillende rollen veel meer ‘gewoon’ onderdeel van het werk worden. De experimenten pasten goed binnen programmasturing. Maar het sturen op het vergroten van de competenties om met de informele werkwijze te werken én om te gaan met meervoudige sturing, vraagt om een aanpak binnen de lijn waarbij reflecteren en leren een belangrijke plek moeten krijgen. Daarmee bouwt Zaanstad voort op en geeft het invulling aan het speerpunt dat in de laatste kadernota is genoemd onder de noemer ‘besturen en organiseren’. De activiteiten rond verminderen regeldruk, informele werkwijze, mediation en omgaan met verschillende sturingsrollen en instrumenten worden daarmee in de lijn gebracht.

 

Prestatie indicatoren

Nulmeting

Realisatie 2017

Begroting 2018

Realisatie 2018

Streef-waarde

Bron

Aantal bezwaar- en beroepsprocedures per 1000 inwoners

6,9 (2012)

7,0

7,0

8,4

7,0

Gemeentelijke registraties

Aantal gehouden hoorzittingen afgezet tegen het aantal ingediende bezwaarschriften

57% (2013)

50%

35%

50%

20%

Gemeentelijke registratie

Aantal klachten per 1000 inwoners

4,0 (2014)

3,7

4,0

4,0

4,0

Gemeentelijke registratie

Percentage besluiten ruimtelijk  domein dat na beroep in stand blijft

92% (2013)

85%

92%

89%

92%

Gemeentelijke registratie

Percentage besluiten ruimtelijk domein dat na bezwaar in stand blijft

95% (2013)

95%

95%

81%

95%

Gemeentelijke registratie

Percentage besluiten sociaal domein dat na beroep in stand blijft

87% (2013)

85%

85%

92%

85%

Gemeentelijke registratie

Percentage besluiten sociaal domein dat na bezwaar in stand blijft

74% (2013)

75%

75%

70%

75%

Gemeentelijke registratie

Percentage ingetrokken bezwaren na contact

30% (2013)

33%

40%

34%

50%

Gemeentelijke registratie

 

Activiteiten

De regeldruk waar mogelijk verminderen

Reflecteren op meervoudige sturing van de gemeente

Mediator inzetten bij conflicten tussen gemeente en belanghebbende(n)

Klachtenanalyse van klachten bij  Klant Contact Centrum (KCC), Ombudsman en sociale media

 

Realisatie

De toename van het totaal aantal bezwaarschriften wordt veroorzaakt door een toename van bezwaarschriften in het ruimtelijk domein. In 2018 is voor het eerst op onjuist aangeboden afval gehandhaafd. Dit heeft in 2018 tot 140 bezwaarschriften geleid. Ook het aantal bezwaarschriften tegen omgevingsvergunningen is toegenomen (270 in 2018 tegen 178 in 2017) en er is een stevige inzet op de aanpak van ondermijning.

In het programma regeldruk zijn de afgelopen jaren de belangrijkste doelstellingen gerealiseerd en werd niet veel ruimte meer verwacht. Daarom is in 2018 vooral aandacht geweest voor de informele aanpak. Dit staat soms op gespannen voet met de handhaving op de hierboven genoemde terreinen, waar relatief vaker de formele bezwaarprocedure wordt toegepast, terwijl de informele aanpak van bezwaren op de andere terreinen wordt toegepast. De interne mediators zetten zich in toenemende mate in bij conflicten tussen de gemeente en burgers.

 

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 1.810
Gerealiseerd € 1.805
Afwijking € -5
ga terug