Jaarverslag 2018

Burger en bestuur

1.3 Transparante besluitvorming en informatie

Prestatie 1.3 Transparante besluitvorming en informatie

Een betrouwbare overheid is een voorwaarde voor inwoners en andere partijen om initiatief te nemen en samen te werken. Daarom maakt de gemeente Zaanstad zoveel mogelijk inzichtelijk welke afwegingen zijn gemaakt voorafgaand aan besluiten. Transparant zijn in het doen en laten van bestuur en organisatie draagt bij aan vertrouwen.

Ontwikkelingen in de informatietechnologie en digitalisering bieden meer mogelijkheden om transparant te zijn als overheid. In 2016 heeft de gemeente de informatiestrategie (IV-strategie) bepaald. Hierdoor kan ze adequaat inspelen op de snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. De IV-strategie richt zich op drie thema’s: datagestuurd werken, verbetering van de informatiepositie van inwoners, bedrijven en partners en werken aan de slimme samenleving stad (smart society). In 2018 zet Zaanstad de ingeslagen weg van de informatiestrategie voort. Dat betekent onder meer dat het inzetten van de beschikbare informatie steeds onderdeel wordt van de werkwijze en ook wordt ingezet in participatietrajecten.

 

Prestatie indicatoren

Nulmeting

Realisatie 2017

Begroting 2018

Realisatie 2018

Streef-waarde

Bron

De gemeente geeft antwoord op de vragen van inwoners (10-puntschaal)

 

 

 

6,6*

 

Zaanpeiling

Oordeel van inwoners over de kwaliteit van de gemeentelijke informatie via de website en lokale kranten (10-puntschaal).

7,0 (2012)

7,1

7,5

7,0

7,5

Zaanpeiling

 

Activiteiten

Actieve informatievoorziening onderdeel maken van de trajecten waarin de gemeente deelneemt.

In de communicatie middelen inzetten die inwoners goed en snel weten te bereiken en begrijpelijk zijn, onder meer via film, beeld en online kanalen, waarbij taalniveau B1 de standaard is.

 

Realisatie

* In de Zaanpeiling 2018 is de vraagstelling rond deze indicator gewijzigd. Waar eerst werd gevraagd naar het oordeel van inwoners over de duidelijkheid van de informatie in het algemeen, is nu de vraag of de gemeente antwoord geeft op de vragen van inwoners. Daarom zijn geen eerdere cijfers beschikbaar.

 

De huidige informatievoorziening via de website en lokale kranten is op koers. Het afgelopen jaar is meer aandacht gegeven aan een uitbreiding van de sociale mediakanalen. Ook is meer gebruik gemaakt van animatie en film om de informatievoorziening verder te ondersteunen. Voor de komende jaren zal hier ook meer in worden geïnvesteerd. Hierbij wordt gekeken om meer in beeld te gaan communiceren in plaats van met woord.

 

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 1.454
Gerealiseerd € 1.457
Afwijking € 3
ga terug