Bedragen x € 1.000
Burger en bestuur | Begroting | Realisatie | Verschil | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 70.996 | 69.799 | -1.196 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | -13.535 | -13.762 | -227 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | 57.461 | 56.038 | -1.423 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen reserves | 455 | 455 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen reserves | -1.569 | -1.536 | 33 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo na bestemming | 56.347 | 54.957 | -1.390 |
Toelichting op afwijkingen per programma
Bij de Narap is er een nadeel gemeld van € 0,3 mln. Dit bestond voornamelijk uit lagere bouwleges
(€ 0,2 mln. en een toevoeging aan de voorziening dubieuze debiteuren (€ 0,1 mln.).
Bij de jaarrekening hebben we een financieel voordeel van € 1,4 mln. Dit wordt verklaard door € 1,8 mln lagere lasten en € 0,3 mln. hogere baten:
- Dienstverlening bedrijfsvoering € 1,1 mln (lagere lasten).
- College van B&W € 0,5 mln (hogere baten € 0,4 mln. en lagere lasten € 0,1 mln).
- Digitaal behandelen van vergunningen € 0,3 mln (lagere lasten).
- Samen Zaans evenwicht realiseren € 0,2 mln (lagere lasten).
- Afboeking oninbare vordering € 0,7 mln (lagere lasten).
Als toelichting hierop het volgende:
Dienstverlening bedrijfsvoering: Bij facilitaire zaken en IBT is er per saldo een batig saldo van € 0,7 mln. Doordat een aantal geplande applicatie-upgrades meer tijd blijkt te vergen en niet in 2018 is afgerond, zodat de kosten in 2019 zullen vallen. Ook de kosten voor de applicatie voor ondermijning worden in 2019 verwacht in plaats van in 2018. Daarnaast is er tegen de verwachting in veel minder gebruik gemaakt van extra uitbesteed werk voor bijvoorbeeld weekendwerk.
Het voordeel heeft deels een technische oorzaak. Hier is namelijk de voordelige afwikkeling van de balansposten uit de jaarrekening 2017 verantwoord ad € 0,3 mln.
Bij de opleidingen is er een onderschrijding van € 0,1 mln.
College van B&W: Het begrote overschot op de kapitaalsverzekering van de pensioenopbouw van de bestuurders viel hoger uit dan begroot. Dit overschot is ontstaan door de door de verzekeraar Loyalis gehanteerde hogere rekenrente. Bij de lasten is hierdoor een voordeel van € 0,1 mln. ontstaan. Na een collegewissel wordt € 0,7 mln. in de voorziening wachtgelden wethouders gestort voor mogelijke wachtgeldbetalingen op grond van de APPA-wet. Er is minder aanspraak gemaakt op een wachtgelduitkering. Een deel van de voorziening kan vrijvallen naar de algemene middelen (-€ 0,39 mln.)
Digitaal behandelen van vergunningen: Dit is te danken aan minder planschadeclaims en niet vervulde vacatures.
Samen Zaans evenwicht realiseren: De grootste voordelen betreffen de lagere lasten van het referendum voor het Cultuurcluster (-€ 0,09 mln.) doordat minder belanghebbenden om financiële ondersteuning door de gemeente hebben gevraagd. De afwikkeling hiervan is pas na de najaarsrapportage voltooid. Er zijn eind 2018 minder communicatiekosten gemaakt (-€ 0,068 mln.) doordat een aantal projecten wordt doorgeschoven naar 2019.