Jaarverslag 2018

Burger en bestuur

2.3 Digitaal behandelen van aanvragen

Prestatie 2.3 Digitaal behandelen van aanvragen

Steeds vaker ziet de gemeente Zaanstad dat aanvragen voor allerlei producten of diensten van de gemeente digitaal worden aangevraagd. Denk hierbij aan het doorgeven van een verhuizing of aanvragen van een rijbewijs. Zaanstad probeert dit te stimuleren. Om het percentage digitale aanvragen weer verder te laten stijgen, start in 2018 de communicatiecampagne ‘Uw contact met de gemeente begint bij www.zaanstad.nl’. Zaanstad wil dat steeds meer mensen bekend raken met de mogelijkheden en digitaal overheidszaken gaan regelen via het hoofdportaal www.zaanstad.nl.

De gemeente streeft ernaar om 60% te werken op afspraak. Voor de inwoners die digitaal geen afspraak kunnen (laten) maken verzorgt Zaanstad maatwerk in de publiekshal. Voor de kwetsbare groep inwoners die om gezondheidsredenen niet in staat is om naar het stadhuis te komen, komt de gemeente op huisbezoek voor de aanvraag en afgifte van identificatiedocumenten. Het uitgangspunt is dat dienstverlening voor iedereen bereikbaar blijft.

 

 

Prestatie indicatoren

Nulmeting

Realisatie 2017

Begroting 2018

Realisatie 2018

Streef-waarde

Bron

Percentage bezoeken stadhuis op afspraak

16% (2010)

77%*

75%

76%

60%

Gemeentelijke registratie

Percentage digitale aanvragen bij producten uit de basisregistratie personen

25% (2014)

59%

75%

60%

75%

Gemeentelijke registratie

 

Activiteiten

Gastvrouw en -heer inzetten om inwoners in het stadhuis te ondersteunen bij het digitaal aanvragen van producten en diensten

Een communicatiecampagne starten die stimuleert dat meer inwoners hun overheidszaken gaan regelen via het hoofdportaal www.zaanstad.nl

Aanpak adreskwaliteit intensiveren en adresfraude bestrijden door bureau-onderzoek en inzet op fysieke controles

 

Realisatie

* In het jaarverslag van 2017 en de begroting 2018 is het verkeerde percentage benoemd als realisatiecijfer voor 2017. Dit is in dit jaarverslag aangepast.

 

Gastvrouwen en gastheren staan klaar om inwoners die niet thuis zijn in het gebruik van computers te helpen om online een afspraak te maken. Circa twintig, vaak oudere, inwoners per dag krijgen hulp bij het maken van een afspraak.

Voor steeds meer producten en diensten is baliebezoek niet meer nodig. Via de website kunnen inwoners al veel producten digitaal aanvragen. In de loop van 2019 komen er nieuwe diensten bij die digitaal beschikbaar zijn, en krijgen bestaande diensten een ander ‘uiterlijk’. De communicatiecampagne die voor 2018 gepland stond om inwoners te stimuleren hun overheidszaken via de website te regelen, is daarom uitgesteld. Daarmee kan de campagne aansluiten op de verandering in dienstverlening.

In de aanpak van adresfraude hebben toezichthouders in 2018 naast ‘bureauonderzoek’ het afgelopen jaar voor de eerste keer ook huisbezoeken gedaan. Zo hebben zij een bijdrage geleverd aan de landelijke aanpak adresfraude en de lokale aanpak van Ondermijning. Het gaat om ca. 300 huisbezoeken.

 

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 3.754
Gerealiseerd € 3.815
Afwijking € 60
ga terug