Publiekrechtelijk
Publiekrechtelijk
Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland
(Bedragen x €1.000)Veiligheidsregio Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:26 januari 2017Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDoor intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
Bestuurlijk belangBurgemeester Hamming is voorzitter van het AB Vervanging wethouder Krieger
Stemverhouding: 12,8% (iedere gemeente één stem in het AB)Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 2.105
€ 2.368
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 28.159
€ 16.397
Impuls:€ 0Resultaat:€ 752
€ 1.177
Exploitatie:€ 11.451Marktontwikkelingen:De ambities uit het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2017-2020 waren van toepassing in 2018, te weten:
- Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland als samenwerkingsverband tussen de disciplines brandweer, politie, GHOR en de acht gemeenten voor de voorbereiding op en bestrijding van rampen en crises. Deze samenwerking wordt ondersteund door de uitvoeringsorganisatie (VrZW). (Samen voor veilig!)
- Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland als uitvoeringsorganisatie die belast is met de uitvoering van alle taken die bij of krachtens de wet aan de veiligheidsregio zijn opgedragen. Het betreft taken op de volgende terreinen. (Slagvaardig organiseren!)
- Brandweerzorg
- Geneeskundige hulpverlening
- Rampenbestrijding en crisisbeheersing
- Het beheer van een gemeenschappelijke meldkamer
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is de uitvoeringsorganisatie van de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad op het gebied van de coördinatie (van de voorbereiding) op rampen en crises, de brandweerzorg, de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen en de meldkamer.
Huisvestingsvisie
Voor de regionalisering van de brandweer waren alle panden die in gebruik waren bij de verschillende brandweerkorpsen en de VrZW in eigendom van de gemeenten. Vanwege de BTW herzieningstermijn en de mogelijke negatieve financiële consequenties die dit zou kunnen hebben is een aantal panden (waaronder twee van Zaanstad) voor de duur van de resterende BTW termijn in eigendom gekomen van de VrZW.
Deze termijn is inmiddels verstreken. Eind 2017 is een huisvestingsvisie opgesteld en besloten dat de gemeenten eigenaar blijven van de panden, maar dat er nieuwe overeenkomsten voor het gebruik en beheer worden gesloten waarbij gebruik en beheer in belangrijke mate bij VrZW worden belegd en de administratieve
last tot een minimum wordt beperkt. Daarnaast is besloten dat het pand Prins Bernardplein per 1/1/18 terug wordt geleverd aan de gemeente Zaanstad waarbij Zaanstad zorg draagt voor de exploitatie en de
bijbehorende risico’s. Daar staat een meerjarig commitment voor gebruik van kantoorruimten en oefencentrum door VrZW tegenover.
Instelling Meldkamer Noord-Holland
Oorspronkelijk stond de samenvoeging van de meldkamers politie, brandweer, ambulancezorg en marechaussee op de nieuwe meldkamerlocatie in Haarlem half 2018 gepland. In de loop van 2017 bleek deze planning niet haalbaar. Dit was het gevolg van een vertraging in de oplevering van het vernieuwde landelijke C2000-systeem. De infrastructuur van de nieuwe meldkamerlocaties is namelijk al ingericht op het nieuwe C2000-systeem. Gevolg is dat de bestaande meldkamers in het gebied langer moeten blijven functioneren.
Eind 2017 werd besloten om meldkamer Zaanstreek-Waterland (brandweer en politie gezamenlijk) alvast te verhuizen naar de tijdelijke meldkamerlocatie in Haarlem. Deze verhuizing vond op 5 juni 2018 plaats.
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft tot op heden nog geen nieuwe planning van de implementatie van het vernieuwde C2000 bekend gemaakt. Onduidelijk is dus ook nog wanneer de samenvoeging van Meldkamer Noord-Holland – op het nieuwe C2000-systeem – plaatsvindt.
Eind 2018 werd voor Meldkamer Noord-Holland voor een scenario gekozen waarbij de meldkamers op basis van de oude C2000-infrastructuur gaan samenvoegen op de nieuwe meldkamerlocatie in Haarlem en aansluiten op de landelijke ICT/IV-omgeving. Dit betekent wel fysieke samenvoeging, maar met de huidige C2000-infrastructuur. Op basis van alle informatie die nu beschikbaar is, vindt de samenvoeging van Meldkamer Noord-Holland in Haarlem op 14 mei 2019 plaats.
Instelling GHOR Zaanstreek-Waterland
Op 29 juni 2018 stemde het Algemeen Bestuur in met de inrichting van een eigen GHOR-organisatie in Zaanstreek-Waterland. Per 15 oktober 2018 is een kwartiermaker aangesteld. De kwartiermaker heeft opdracht om de GHOR-organisatie Zaanstreek-Waterland in te richten conform het vastgestelde organisatieplan. In december 2018 is de werving van medewerkers voor de GHOR gestart. Uitgangspunt is dat de realisatie van GHOR Zaanstreek-Waterland zoveel mogelijk parallel loopt aan de realisatie van Meldkamer Noord-Holland in Haarlem.
Het convenant met GHOR Amsterdam-Amstelland is opgezegd. De Directeuren Publieke Gezondheid van beide regio’s hebben afspraken gemaakt om de overdracht van taken soepel te laten verlopen. 2019 wordt een overgangsjaar, waarbij GHOR Amsterdam-Amstelland een deel van de werkzaamheden voor Zaanstreek-Waterland blijft uitvoeren.
Risicoprofiel:De bijdrage van de gemeente Zaanstad aan de verbonden partij VrZW is voor 2018 begroot op 11,4 miljoen euro. De totale begroting van de VrZW voor 2018 bedraagt 31,8 miljoen. Bij stemming in het AB heeft elke gemeente in de VrZW één stem.
De Burgemeester van Zaanstad is voorzitter van zowel het DB als AB. De rolverdeling tussen de deelnemende partijen is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Deze gemeenschappelijke regeling wordt nageleefd.
Risico analyseFinanciële positieVOLGT NOG
Risico's- De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen.
- Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen.
- Leegstand meldkamer pand Prins Bernhardplein 1 vanaf 2018, wat leidt tot verminderde huurinkomsten.
Beheersmaatregelen- In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
- De diensten die Zaanstad levert aan de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland zijn vastgelegd in een getekende Service Level Agreement (SLA).
- Er is een uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente Zaanstad en de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland ten behoeve van de exploitatie van het oefencentrum.
- De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.
hoog