Publiekrechtelijk
Publiekrechtelijk
Werkvoorzieningschap Baanstede
(Bedragen x €1.000)Werkvoorzieningschap BaanstedeRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:22-12-2015Vestigingsplaats:PurmerendToezichtsregime:laagOpenbaar belangHet openbaar lichaam heeft tot doel door middel van de uitvoering van de Wsw te voorzien in arbeid al dan niet onder aangepaste omstandigheden, die zoveel mogelijk gericht is op behoud, herstel dan wel bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van die personen, die tot het verrichten van arbeid in staat zijn, doch voor wie in belangrijke mate ten gevolge van bij hen gelegen factoren, gelegenheid om onder normale omstandigheden arbeid te verrichten niet of voorshands niet aanwezig is, een en ander mede met het oog op het kunnen verrichten van arbeid onder normale omstandigheden.De Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Zaanstreek-Waterland is per 1 januari 2018 opgegeven. Het openbaar lichaam had tot doel door middel van de uitvoering van de Wsw te voorzien in arbeid al dan niet onder aangepaste omstandigheden, die zoveel mogelijk gericht is op behoud, herstel dan wel bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van die personen, die tot het verrichten van arbeid in staat zijn, doch voor wie in belangrijke mate ten gevolge van bij hen gelegen factoren, gelegenheid om onder normale omstandigheden arbeid te verrichten niet of voorshands niet aanwezig is, een en ander mede met het oog op het kunnen verrichten van arbeid onder normale omstandigheden.
Bestuurlijk belangElk lid heeft één stem, met uitzondering van de deskundigen genoemd in artikel 13, die een raadgevende stem hebben. De afronding van het liquidatieplan gebeurt door de vereveningscommissie waar wethouder Groothuismink namens Zaanstad aan deelneemt in de rol van voorzitter. Waarnemer is wethouder Noordzij.
Stemverhouding: 11,1%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogenLeningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 6.624
Impuls:€ 0Resultaat:€ 1.792 -
Exploitatie:Marktontwikkelingen:Het liquidatieplan Werkvoorzieningschap Zaanstreek-Waterland is uitgevoerd. Afronding wordt verwacht in 2019. Na afwikkeling van de liquidatie is het openbaar lichaam ontbonden en uitgeschreven uit de Kamer van Koophandel.
laagPubliekrechtelijk
Afvalschap IJmond Zaanstreek
(Bedragen x €1.000)Afvalschap IJmond ZaanstreekRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:15-12-2016Vestigingsplaats:ZaanstadToezichtsregime:laagOpenbaar belangAfvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) is houder van aandelen van de Huisvuil Centrale (HVC). De taken van het AIJZ beperken zich tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC, te weten het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van HVC.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam en Krieger zijn lid van het AB, plaatsvervanging wethouder Mutluer en wethouder Ram
Stemverhouding: 50%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 34
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 9
Impuls:€ 0Resultaat:€ 1
Exploitatie:€ 5Marktontwikkelingen:In het raadsbesluit 2017/31918 is de intentie uitgesproken om uit de regeling te stappen. Gemeente Zaanstad oefent dan direct aandeelhouderschap uit op HVC en niet langer via deze gemeenschappelijke regeling.
Er is een Plan van Aanpak opgesteld dat voorziet in de afwikkeling van de financiële gevolgen van de uittreding, maar ook in het proces, de planning en toekomstige verhoudingen. Na behandeling in alle colleges (Zaanstad, Beverwijk, Heemskerk, Velsen) heeft op 17 oktober 2018 l het Plan van Aanpak in het Algemeen Bestuur van AIJZ vastgesteld. De gemeenteraad heeft inmiddels formeel goedgekeurd om de uit de AIJZ te treden. De gemeente Zaanstad zal 265 aandelen overnemen van de AIJZ en na het verkrijgen van het eigendom zal het uittredingsbesluit formeel in werking treden. Zaanstad heeft op 25 januari 2019 9,09% rechtstreeks aandeel in HVC in eigendom verkregen en is hiermee formeel uit de Gemeenschappelijke Regeling AIJZ getreden.
laagPubliekrechtelijk
Schadeschap Schiphol
(Bedragen x €1.000)Schadeschap SchipholRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:13-01-2016Vestigingsplaats:HaarlemToezichtsregime:laagOpenbaar belangEen voor belanghebbenden duidelijke, deskundige en doelmatige afhandeling te bevorderen van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de uitbreiding van het luchtvaartterrein zoals vastgelegd in de PKB en het uitvoeringsbesluit (LIB).
Bestuurlijk belangDe 8 leden van het AB hebben elk een stem, met dien verstande dat de leden van respectievelijk de gemeente Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer en Zaanstad een tweevoudige stem hebben.
Wethouder Krieger is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Ram.
Stemverhouding: 16,6%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 233.021
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 85.085
Impuls:€ 0Resultaat:€ 553
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:Met ingang van 1 juli 2018 handelt het Schadeschap geen nieuwe zaken meer af. Deze worden afgehandeld door het Ministerie. Het Schadeschap handelt alleen de lopende zaken af. Opheffing van het Schadeschap zal worden gestart, nadat de lopende aanvragen zijn afgehandeld. Dit om te voorkomen dat de na opheffing van het Schap nog in behandeling zijnde aanvragen moeten worden overgedragen aan het Directoraat – Generaal Rijkswaterstaat. De verwachting is dat het Schadeschap in 2019 zal worden opgeheven.
Schadeclaims Zaanstad zijn allemaal afgewikkeld. Gezien de korte termijn waarop opheffing van het Schadeschap wordt verwacht, heeft het college van B&W in november 2018 besloten om uit praktische overwegingen tot de opheffing deel te blijven nemen aan het Schadeschap.
laagPubliekrechtelijk
Recreatieschap Twiske-Waterland
(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Twiske-WaterlandRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:4-4-2013Vestigingsplaats:ZaanstadToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie - in samenhang met de vorenstaande Gemeenschappelijke Regelingen - tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu, het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifieke en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Mutluer
Stemverhouding: 12,5%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 4.826
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 557
Impuls:€ 0Resultaat:€ 441
Exploitatie:€ 208Marktontwikkelingen:Recreatiegebied Twiske
Het programma van het recreatieschap voor 2017 is voor het grootste deel conform planning uitgevoerd. Het programma 2017 van het recreatieschap heeft een onderschrijding ten opzicht van de begroting. Het saldo is positiever dan begroot. De lasten zijn lager door werkzaamheden die in 2017 zijn opgestart, maar die in 2018 worden afgerond. Daardoor worden de kosten voor het grootste deel in 2018 gemaakt. De baten zijn hoger door extra inkomsten uit evenementen. Inhoudelijk kent het programma van het Twiske goede vooruitgang. Het reguliere programma, groot onderhoud en vervangingen worden nagenoeg conform planning uitgevoerd. Daarnaast zit er schot in de dossiers Twiske Poort, evenementen en zorgboerderij De Marsen.
Landschap Waterland
Het programma voor 2017 is voor het grootste deel conform begroting uitgevoerd. Het jaar 2017 heeft vooral in het teken gestaan van de afronding van de van de verharding van de fietspaden in het Purmerbos en het meekoppelen van recreatievoorzieningen aan het robuuster maken van de Markermeerdijk (Deltaplan verhoging dijken).
middelPubliekrechtelijk
Recreatieschap Alkmaarder en Uitgeestermeer
(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Alkmaarder en UitgeestermeerRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:5 april 2007Vestigingsplaats:UitgeestToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) is een samenwerkingsverband van twaalf omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland. Het zet zich in voor:
- het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden;
- het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap en een evenwichtig natuurlijk milieu dat is afgestemd op het onder bovenstaande geformuleerde.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Mutluer
Stemverhouding: 12,5%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 2.096
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 99
Impuls:€ 0Resultaat:348
Exploitatie:€ 319Marktontwikkelingen:Recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer
Het reguliere programma van het recreatieschap voor 2017 is voor het grootste deel conform begroting uitgevoerd. Alle werkzaamheden verlopen volgens planning en zonder grote uitschieters in de inzet of bedrijfskosten. Vanaf 2017 zet het recreatieschap samen met de gemeente Uitgeest in op het voorbereiden van een nieuw planproces voor de herontwikkeling van het voormalig Erfgoedpark De Hoop. Hierbij is ervoor gekozen om eerst het bestemmingsplan aan te passen en daarna een werving op te starten. De aanpassing vindt momenteel plaats. Daarmee verschuift de inzet van het recreatieschap, die de werving organiseert, naar het najaar van 2018.
Groengebied De Buitenlanden (BTL)
Verder is het recreatieschap bezig met de voorbereiding tot het in beheer nemen van het Aagtenpark bij Beverwijk en de Omzoom (behalve de sportvelden) in Zaanstad. De bedoeling was om per 1 januari 2018 het beheer over te nemen en deze gebieden ook daadwerkelijk aan het recreatieschap over te dragen. De voorgenomen overdracht van het Aagtenpark is aanleiding geweest om te kijken naar de verdeelsleutel van de participantenbijdrage binnen de deelbegroting BTL, omdat de gebiedsontwikkeling nagenoeg afgerond is en deze beperkt is gebleven tot een gebied, dat vooral in de IJmondgemeenten ligt. Dit heeft tot gevolg, dat Zaanstad minder gaat betalen in de verhouding 60% - 40%. De provincie Noord-Holland heeft daarnaast aangegeven niet langer de oude bijdrage van het Rijk (25%) bij te passen. De afbouw van deze bijdrage zal over twee jaren worden verspreid (2019 en 2020) . De afbouw en de herverdeling betekent voor Zaanstad per saldo:
• 2019: + € 31;
• 2020 en volgende jaren: + € 58
Het in beheer nemen van De Omzoom door het recreatieschap heeft per 1 januari 2018 plaatsgevonden. Het in beheer nemen van het Aagtenpark zal per 1 januari 2019 gaan plaatsvinden.
middelPubliekrechtelijk
GGD Zaanstreek Waterland
(Bedragen x €1.000)GGD Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:01-09-2016Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangGGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein.
Bestuurlijk belangEen lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder Mutluer is lid van het AB, plaatsvervanger wethouder Slegers
Stemverhouding: 12%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 1.624
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 6.724
Impuls:€ 0Resultaat:€ 234
Exploitatie:€ 5.547Marktontwikkelingen:Rijksvaccinatieprogramma
Het Rijksvaccinatieprogramma wordt in 2019 de verantwoordelijkheid van de gemeente. Het RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bepaalt het programma en stelt middelen beschikbaar aan gemeenten via het gemeentefonds. Deze middelen zijn niet geoormerkt en gedurende het jaar vinden tot op heden steeds aanpassingen plaats in het programma waarvoor bij de voor- en najaarscirculaire middelen beschikbaar worden gesteld. Ook deze middelen zijn niet geoormerkt. Ze zijn echter nodig om deze wettelijke taak uit te kunnen voeren. Binnen de GR zullen hierover afspraken moeten worden gemaakt.
Stand van zaken per 31 december 2018
In de septembercirculaire van 2018 is bekendgemaakt dat Zaanstad iets minder dan € 300.000 aan extra middelen gaat ontvangen in de algemene uitkering voor uitvoering van het de taak inzake het vaccinatieprogramma. In het AB is besloten dat de gemeenten deze middelen 1 op 1 beschikbaar stellen aan de GGD voor zover dit nodig is in de vorm van een lumpsum bedrag. In de GGD begroting 2019 is € 485.000 begroot voor deze taak voor de hele regio en het ziet er daarom naar uit dat de taak voor het beschikbaar gestelde budget zal kunnen worden uitgevoerd.
Ontwikkelingen toegang jeugdzorg
De GGD is aanbieder van drie Jeugdteams in Zaanstad en voert de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) uit in de Centra Jong. Zaanstad is in 2018 een project gestart waarbij de toegang tot jeugdzorg wordt geëvalueerd en mogelijk nieuwe keuzes worden gemaakt. De uitkomst zou consequenties kunnen hebben voor de GGD als aanbieder van Jeugdteams.
Risicoprofiel:Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een GGD in stand te houden voor de uitvoering van de taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg. Het risicoprofiel van de GGD is hoog: de financiële bijdrage in de Gemeenschappelijke Regeling is groot (ruim € 5,5 mln. in 2019), terwijl de gemeente Zaanstad, in verhouding tot deze financiële bijdrage, maar beperkte invloed heeft in het Algemeen Bestuur. Iedere gemeente heeft één stem. Dit betekent voor Zaanstad een stemverhouding van 12% en een financiële bijdrage van 47% in het gemeenschappelijke deel. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn eveneens groot: de activiteiten van de GGD betreffen de gezondheid van de inwoners. Een probleem op het gebied van volksgezondheid haalt direct de pers en heeft zijn weerslag op de politiek.
Naast de wettelijk verplichte taken van de GGD, heeft de gemeente Zaanstad ook andere uitvoeringstaken belegd bij de GGD. Vooral door de decentralisaties in het sociale domein heeft een herijking van taken van de GGD plaats gevonden, wat vorm heeft gekregen in de concept visie ‘In Beweging’, die in 2016 met de raden is besproken en vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de GGD. De grootte van de contracten met verschillende gemeenten is gegroeid tot € 11,2 miljoen in 2018. De Zaanse contractafspraken vormen al meerdere jaren zo’n 70% hiervan. Deze zijn vooral gericht op preventieve jeugdzorg en uitvoering van de Jeugdwet via twee Jeugdteams.
Risico analyseFinanciële positieVOLGT NOG
Risico's- De decentralisaties leiden tot meer verscheidenheid in (de uitvoering van) beleidskeuzes bij de deelnemende gemeenten op gebieden als participatie en (jeugd)gezondheidszorg. Wanneer de behoeften of verwachtingen van de gemeenten in de GR uiteen gaan lopen als het gaat over dienstverlening en bekostiging, maar slechts gestuurd kan worden met elkaar, dan kan een bestuurlijk spanningsveld ontstaan. Het risico is dat geen vorm gevonden wordt om ruimte te bieden aan het eigen beleid van de deelnemende gemeenten en dat de dienstverlening van de GGD aan de inwoners van Zaanstad niet in overeenstemming is met de wens van het bestuur.
- De GGD is eigen risicodrager voor de WW. In 2016 is het AB geadviseerd over dit risico en heeft besloten geen aparte stichting in het leven te roepen om risico’s af te wentelen, ook omdat de deelnemende gemeenten een fatsoenlijk personeelsbeleid willen voeren. WW-risico’s die voortkomen uit het beëindigen van projecten worden via contractafspraken afgedekt. In essentie betekent dit dat het WW-risico terecht komt bij de gemeente die de taak bij de GGD weghaalt. Bij bezuinigingen is er een frictiebudget binnen de GGD belegd dat dit (deels) op kan vangen. Voor Zaanstad is dit € 220.000
Beheersmaatregelen- Om samen te kunnen blijven sturen is het van belang dat in het bestuur gesproken kan worden over de belangen van individuele gemeenten en dat oplossingen gezocht en gevonden worden die zoveel mogelijk recht doen aan de ruimte die gemeenten vragen. Dit vraagt bereidheid van alle deelnemers, maar zeker ook van het GGD management, om met gevoel voor verhoudingen en rollen deel te nemen aan de discussies en een open dialoog te faciliteren. Zaanstad zal hier aandacht voor blijven vragen.
Resultaat:
In 2018 hebben zich geen conflicten voorgedaan die de gemeenschappelijke regeling betreffen. De GGD heeft het proces verder gebracht van modernisering van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en daarmee kan meer maatwerk geleverd worden aan inwoners, een wens van alle gemeenten.
De keuze voor lumpsum bekostiging van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) is unaniem genomen.
- De contractmanager heeft twee keer per jaar overleg met het Management team van de GGD over de resultaten en financiën van de contracttaken om zo vroeg mogelijk aan te kunnen geven of een contracttaak zal worden beëindigd. Indien een project beëindigd wordt bij de GGD, dan worden eventuele frictiekosten die ontstaan omdat personeel niet herplaatsbaar is binnen de organisatie of bij een andere werkgever, uit het frictiebudget betaald en het budget wordt tot het afgesproken saldo aangevuld.
Resultaat:
In 2018 zijn geen projecten door Zaanstad beëindigd en dit risico is dus niet opgetreden.
hoogPubliekrechtelijk
Vervoerregio Amsterdam
(Bedragen x €1.000)Vervoerregio AmsterdamRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:7 maart 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDe Vervoerregio Amsterdam heeft als doel het, door samenwerking van gemeenten, oplossen van regionale problemen en benutten van regionale kansen in de regio Amsterdam.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het AB/DB.
De wethouder van Amsterdam is voorzitter van het DB en tevens voorzitter van de Regioraad
Stemverhouding: 11,3%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 1.264
€ 795.977
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 287.517
€ 336.914
Impuls:€ 0Resultaat:€ 0
€ 0
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:De Vervoerregio houdt zich bezig met Verkeer & Vervoertaken. Dit wordt geheel bekostigd uit de middelen van de Brede Doeltuitkering van het Rijk hiervoor. Bij de ontwikkeling richting Vervoerregio hoort ook dat men zich verder professionaliseert op Verkeer en Vervoertaken en mogelijk een grotere rol gaat spelen in de uitvoering. Ook gaat de organisatie uitvoering geven aan actief treasurybeleid om Rijks-bezuinigingen het hoofd te bieden. De Vervoerregio zal mede in dat kader in de toekomst vaste activa in bezit krijgen.
De besturing van de Vervoerregio verandert. De regioraad wordt kleiner. In de 11de wijziging van de gemeeenschappelijke regeling is onlangs vastgesteld dat het Dagelijks Bestuur nog uit 3 personen bestaat.
middelPubliekrechtelijk
Centraal Nautisch Beheer
(Bedragen x €1.000)Centraal Nautisch BeheerRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:18-03-1994Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Centraal Nautisch Beheer (CNB) heeft als doel het verkrijgen van eenheid in het beleid en de uitvoering van taken van gemeenten en het rijk die betrekking hebben op het scheepvaartverkeer binnen het Noordzeekanaalgebied. De regeling is ook bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen en de toegankelijkheid van de vaarweg.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger is lid van het bestuur, plaatsvervanger wethouder Ram
Stemverhouding: 15%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 0
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 0
Impuls:€ 0Resultaat:Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:Gemeenschappelijke Regeling CNB
Besluitvorming over de gewijzigde GR CNB en het Rollenprotocol is in Zaanstad in 2018 afgerond. De besluitvorming heeft inmiddels in de andere CNB-gemeenten (Amsterdam, Beverwijk en Velsen) ook plaatsgevonden. Op 20 maart 2018 is de nieuwe GR CNB gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant. Met de besluitvorming en publicatie is de CNB omgevormd naar een Bedrijfsvoeringorganisatie met één wethouder per gemeente in het bestuur, waarbij Zaanstad 2 van de in totaal 13 stemmen heeft (stemverhouding 15%). Achtergrond voor deze vorm is het verminderen van de bestuurlijke drukte.
Havenafvalplan
Zeeschepen moeten een indirecte bijdrage voor de inname en verwerking van scheepsafval betalen. Daarvoor betaalt elk schip bij aanloop van de zeehavens in het CNB-gebied een aanslag. Deze heffing moet betaald worden, ook als het schip geen scheepsafval afgeeft. Elk schip krijgt na betaling van de heffing de beschikking over een afgifterecht. Het afgifterecht kan het schip gebruiken om bepaalde scheepsafvalstoffen af te geven. Dit afgifterecht wordt door de inzamelaars in korting gebracht op de rekening voor het zeeschip. Met dit systeem wordt gewaarborgd, dat het scheepsafval op een verantwoorde wijze wordt verwerkt. Uitgangspunt van het heffingenstelsel is, dat er geen winst wordt gemaakt. In het verleden is er verlies op dit heffingenstelsel geleden. Door iets hogere heffingen wordt dit verlies geleidelijk aan ingelopen. Het Havenbedrijf Amsterdam draagt dit financieel risico.
Regionale Havenverordening (RHV)
Het gebruik van LNG (Vloeibaar Aardgas) voor schepen is in opkomst. Het is goedkoper en schoner dan conventionele brandstoffen. De zeehavens binnen het CNB-gebied zien voor zichzelf een rol als locatie voor het LNG-bunkeren van de binnen- en zeevaart. Ook andere grote Europese havens bereiden zich voor op het aanbieden van deze brandstof aan het scheepvaartverkeer. Er lopen al concrete aanvragen voor bunkering in de CNB-zeehavens. De bedoeling is, dat de markt LNG gaat aanbieden. Uit oogpunt van milieu- en veiligheidseisen is het wenselijk, dat er een paragraaf over het bunkeren van LNG in de CNB-zeehavens in de Regionale Havenverordening wordt opgenomen. De voorbereiding hiertoe is in 2017 gestart. Hierin wordt ook gezamenlijk opgetrokken met andere havensteden. Belangrijk is, dat de Nederlands havens naar buiten toe een eenduidig beeld uitdragen. De aanpassing van de RHV en de besluitvorming hierover door de CNB-gemeentebesturen staat voor najaar 2018 op de rol. Daarnaast staat een algehele herziening van de RHV op de rol. Dit moet in 2019 zijn beslag krijgen. Hierbij wordt ook de Omgevingswet betrokken.
middelPubliekrechtelijk
Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland
(Bedragen x €1.000)Veiligheidsregio Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:26 januari 2017Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDoor intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
Bestuurlijk belangBurgemeester Hamming is voorzitter van het AB Vervanging wethouder Krieger
Stemverhouding: 12,8% (iedere gemeente één stem in het AB)Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 2.105
€ 2.368
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 28.159
€ 16.397
Impuls:€ 0Resultaat:€ 752
€ 1.177
Exploitatie:€ 11.451Marktontwikkelingen:De ambities uit het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2017-2020 waren van toepassing in 2018, te weten:
- Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland als samenwerkingsverband tussen de disciplines brandweer, politie, GHOR en de acht gemeenten voor de voorbereiding op en bestrijding van rampen en crises. Deze samenwerking wordt ondersteund door de uitvoeringsorganisatie (VrZW). (Samen voor veilig!)
- Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland als uitvoeringsorganisatie die belast is met de uitvoering van alle taken die bij of krachtens de wet aan de veiligheidsregio zijn opgedragen. Het betreft taken op de volgende terreinen. (Slagvaardig organiseren!)
- Brandweerzorg
- Geneeskundige hulpverlening
- Rampenbestrijding en crisisbeheersing
- Het beheer van een gemeenschappelijke meldkamer
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is de uitvoeringsorganisatie van de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad op het gebied van de coördinatie (van de voorbereiding) op rampen en crises, de brandweerzorg, de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen en de meldkamer.
Huisvestingsvisie
Voor de regionalisering van de brandweer waren alle panden die in gebruik waren bij de verschillende brandweerkorpsen en de VrZW in eigendom van de gemeenten. Vanwege de BTW herzieningstermijn en de mogelijke negatieve financiële consequenties die dit zou kunnen hebben is een aantal panden (waaronder twee van Zaanstad) voor de duur van de resterende BTW termijn in eigendom gekomen van de VrZW.
Deze termijn is inmiddels verstreken. Eind 2017 is een huisvestingsvisie opgesteld en besloten dat de gemeenten eigenaar blijven van de panden, maar dat er nieuwe overeenkomsten voor het gebruik en beheer worden gesloten waarbij gebruik en beheer in belangrijke mate bij VrZW worden belegd en de administratieve
last tot een minimum wordt beperkt. Daarnaast is besloten dat het pand Prins Bernardplein per 1/1/18 terug wordt geleverd aan de gemeente Zaanstad waarbij Zaanstad zorg draagt voor de exploitatie en de
bijbehorende risico’s. Daar staat een meerjarig commitment voor gebruik van kantoorruimten en oefencentrum door VrZW tegenover.
Instelling Meldkamer Noord-Holland
Oorspronkelijk stond de samenvoeging van de meldkamers politie, brandweer, ambulancezorg en marechaussee op de nieuwe meldkamerlocatie in Haarlem half 2018 gepland. In de loop van 2017 bleek deze planning niet haalbaar. Dit was het gevolg van een vertraging in de oplevering van het vernieuwde landelijke C2000-systeem. De infrastructuur van de nieuwe meldkamerlocaties is namelijk al ingericht op het nieuwe C2000-systeem. Gevolg is dat de bestaande meldkamers in het gebied langer moeten blijven functioneren.
Eind 2017 werd besloten om meldkamer Zaanstreek-Waterland (brandweer en politie gezamenlijk) alvast te verhuizen naar de tijdelijke meldkamerlocatie in Haarlem. Deze verhuizing vond op 5 juni 2018 plaats.
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft tot op heden nog geen nieuwe planning van de implementatie van het vernieuwde C2000 bekend gemaakt. Onduidelijk is dus ook nog wanneer de samenvoeging van Meldkamer Noord-Holland – op het nieuwe C2000-systeem – plaatsvindt.
Eind 2018 werd voor Meldkamer Noord-Holland voor een scenario gekozen waarbij de meldkamers op basis van de oude C2000-infrastructuur gaan samenvoegen op de nieuwe meldkamerlocatie in Haarlem en aansluiten op de landelijke ICT/IV-omgeving. Dit betekent wel fysieke samenvoeging, maar met de huidige C2000-infrastructuur. Op basis van alle informatie die nu beschikbaar is, vindt de samenvoeging van Meldkamer Noord-Holland in Haarlem op 14 mei 2019 plaats.
Instelling GHOR Zaanstreek-Waterland
Op 29 juni 2018 stemde het Algemeen Bestuur in met de inrichting van een eigen GHOR-organisatie in Zaanstreek-Waterland. Per 15 oktober 2018 is een kwartiermaker aangesteld. De kwartiermaker heeft opdracht om de GHOR-organisatie Zaanstreek-Waterland in te richten conform het vastgestelde organisatieplan. In december 2018 is de werving van medewerkers voor de GHOR gestart. Uitgangspunt is dat de realisatie van GHOR Zaanstreek-Waterland zoveel mogelijk parallel loopt aan de realisatie van Meldkamer Noord-Holland in Haarlem.
Het convenant met GHOR Amsterdam-Amstelland is opgezegd. De Directeuren Publieke Gezondheid van beide regio’s hebben afspraken gemaakt om de overdracht van taken soepel te laten verlopen. 2019 wordt een overgangsjaar, waarbij GHOR Amsterdam-Amstelland een deel van de werkzaamheden voor Zaanstreek-Waterland blijft uitvoeren.
Risicoprofiel:De bijdrage van de gemeente Zaanstad aan de verbonden partij VrZW is voor 2018 begroot op 11,4 miljoen euro. De totale begroting van de VrZW voor 2018 bedraagt 31,8 miljoen. Bij stemming in het AB heeft elke gemeente in de VrZW één stem.
De Burgemeester van Zaanstad is voorzitter van zowel het DB als AB. De rolverdeling tussen de deelnemende partijen is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Deze gemeenschappelijke regeling wordt nageleefd.
Risico analyseFinanciële positieVOLGT NOG
Risico's- De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen.
- Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen.
- Leegstand meldkamer pand Prins Bernhardplein 1 vanaf 2018, wat leidt tot verminderde huurinkomsten.
Beheersmaatregelen- In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
- De diensten die Zaanstad levert aan de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland zijn vastgelegd in een getekende Service Level Agreement (SLA).
- Er is een uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente Zaanstad en de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland ten behoeve van de exploitatie van het oefencentrum.
- De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.
hoogPubliekrechtelijk
Rekenkamer Metropool Amsterdam
(Bedragen x €1.000)Rekenkamer Metropool AmsterdamRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:20 augustus 2015Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:laagOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om gezamenlijk een rekenkamer in te stellen. Dit is wettelijk verplicht. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe rekenkamer heeft één lid. Dit lid is tevens directeur. De raden benoemen het lid van de rekenkamer op voordracht van een afvaardiging van de raden door een gelijkluidend besluit. Geen afvaardiging van een collegelid in deze regeling.
Stemverhouding: nvtFinanciële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 470
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 175.652
Impuls:€ 0Resultaat:€ 23
Exploitatie:€ 182Marktontwikkelingen:Zie voor ontwikkelingen het jaarverslag 2017
laagPubliekrechtelijk
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Omgevingsdienst NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:17 december 2015Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe regeling wordt getroffen ter ondersteuning van de colleges bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. Voorts wordt de regeling getroffen ter behartiging van de taken voortvloeiend uit het Besluit risico's zware ongevallen 1999
Bestuurlijk belangWethouder Krieger is lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Ram
Stemverhouding: 8%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 5.371
€ 3.884
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 17.691
€ 15.970
Impuls:€ 0Resultaat:€ 1.659
€ 0
Exploitatie:€ 2.081Marktontwikkelingen:Lasten en Baten
De tweede bestuurlijke verantwoordingsrapportage laat een negatief eindejaar resultaat zien van 409.000 Euro. De OD heeft een financiële reserve gevormd om het tekort op te vangen.
Het resultaat van de OD wordt negatief beïnvloed door een aantal factoren:
- Extra middelen die nodig zijn voor de inhuur en inzet van personeel; door de hoge conjunctuur bestaat een krapte op de arbeidsmarkt voor met name de specialistische functies en in functies in het werkveld Bouw.
- Aan de batenkant ziet de OD deels een verminderde vraag bij met name programma Bouw, enerzijds door vertraging in tunnelprojecten in Amsterdam en anderzijds door minder aanvraag van vergunningen (eveneens in Amsterdam) dan initieel begroot.
- De verwachting is dat, ondanks alle inspanningen, het arbeidsmarktprobleem niet op korte termijn wordt opgelost en dit het resultaat van de OD negatief zal beïnvloeden.
- De OD voert nader onderzoek uit naar de vraag naar vermindering op het programma Bouw.
Validatieproces
Onderdeel van de invoering van de financieringssytematiek (PGF) is dat in 2017 en 2018 , samen met de eigenaren en opdrachtgevers, deze methode in de praktijk verder wordt ontwikkeld en de kengetallen worden beproeft. Dit proces is bijna afgerond en de inzichten uit dit validatieproces zullen in het eerste tertaal van 2019 bestuurlijk worden vastgesteld. De kengetallen worden door het AB vastgesteld voor 4 jaar.
Beleidsmatig: Omgevingswet, regionale VTH-strategie
De komst van de Omgevingswet betekent ook voor de ODNZKG een verandering in werkwijze. Samen met de partners oriënteert de ODNZKG zich op een veranderende rol en samenspel. De samenwerkende partners in de OD dienen een regionale strategie vast te stellen voor de ingebrachte basis taken (VTH).
De gezamenlijke bestuurlijke referentiekader is vastgesteld in december 2018 . De concrete uitvoerings-en handhavingsdoelen worden begin 2019 verder uitgewerkt en gezamenlijk ter besluitvorming aan de deelnemers voorgelegd. De gehele regionale VTH-strategie bestaat uit doelen, activiteiten en monitoringsindicatoren die passen bij het regionale bestuurlijke referentiekader.
Risicoprofiel:Het risicoprofiel van de Omgevingsdienst NZKG is hoog. De bijdrage van Gemeente Zaanstad in de gemeenschappelijke regeling is hoog, € 2,5 mln, terwijl de invloed relatief beperkt is. Gemeente Zaanstad heeft 9% van de stemmen in het algemeen bestuur. Daarnaast is de Omgevingsdienst NZKG afhankelijk van veranderende wet en regelgeving en marktontwikkelingen.
Risico analyseFinanciële positieDe nieuwe PGF-methodiek leidde in eerste instantie tot een extra bijdrage van € 4.500.000 structureel per jaar voor Zaanstad vanaf 2017. De bijdrage van Zaanstad aan de OD bedraagt vanaf 2018 hiermee circa € 2,5 mln. op jaarbasis. In 2017 en 2018 is de nieuwe financieringsmethodiek van prestatiegericht financieren gevalideerd. In maart 2019 zal de conclusie worden gepresenteerd. Het lijkt er op dit moment (januari 2019) op dat dat per saldo leidt tot een voordeel voor Zaanstad van € 85.000 per jaar. Deze cijfers zijn momenteel echter nog indicatief.
Risico'sHet belangrijkste risico is dat aantasting van de vermogenspositie van de OD, die vervolgens ook weer een effect op Zaanstad kan hebben. Het gaat hierbij met name om verandering in wetgeving en personele consequenties ten gunste van de wet Kwaliteitsborging bouw. Ook voor specialistische kennis op het gebied van milieu is de arbeidsmarkt krap.
BeheersmaatregelenOm risico’s op te kunnen vangen heeft de OD NZKG een risicobuffer in het leven geroepen. De norm voor de ratio van het weerstandsvermogen was in de eerste fase van de organisatie tot 2017 gezet op ruim voldoende (1,5 – 2). Vanaf 2017 is deze norm herzien. De OD NZKG is inmiddels beland in een fase van doorontwikkeling. Een fase waarin de risico’s beter in beeld zijn en steeds meer beheersbaar zijn. Daarom is de norm voor de ratio weerstandsvermogen bijgesteld van ruim voldoende naar voldoende (1-1,5).
Er zijn frequent overleggen tussen gemeente en OD op verschillende niveaus. Hiermee wordt de ambitie van accountmanagement ingevuld. Op dit moment kent de gemeente Zaanstad de volgende afstemmingsoverleggen:
- 3 tot 4 keer per jaar periodiek overleg met de concerncontroller en de directeur Bedrijfsvoering van de OD, met ambtelijk vertegenwoordigers uit de deelnemende gemeentes en provincie op het gebied van financiën en bestuurlijk relevante onderwerpen.
- Voorafgaande aan de vergaderingen van het DB bespreekt men de agenda in het gezamenlijk opdrachtgevers overleg en de financiële werkgroep. Indien nodig komen de bestuurlijke dossiers aan de orde en worden zij opgeschaald naar ambtelijk eigenaren-niveau (BAC).
- 1x per 8 weken bespreekt de staf van de wethouder Milieu en Duurzaamheid politiek gevoelige dossiers. 1x per 6 weken is gezamenlijk opdrachtgeversoverleg met de andere 'founding fathers' en de OD
hoogPubliekrechtelijk
Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam
(Bedragen x €1.000)Gezamenlijke ombudsman metropool AmsterdamRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:7 februari 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden.
Stemverhouding: nvtFinanciële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 251
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 221
Impuls:€ 0Resultaat:€ 50
Exploitatie:€ 43middelPubliekrechtelijk
Regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein
(Bedragen x €1.000)Regionale samenwerking decentralisaties sociaal domeinRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - regeling zonder meer
Oprichtings-/publicatiedatum:21 januari 2016Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:middelOpenbaar belangGezamenlijke inkoop en beleidsvoorbereiding en -uitvoering.
Bestuurlijk belangDeze lichte vorm van publieke samenwerking kent geen bestuur.
Stemverhouding: n.v.t.Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 0
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 0
Impuls:€ 0Resultaat:Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:De RZM, een lichte variant van een gemeenschappelijke regeling, betreft de afspraak tot samenwerking op twee onderdelen van de drie decentralisaties (Jeugdhulp en Wmo) met de 7 andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland (Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland en Wormerland). Om deze samenwerking in de praktijk te realiseren, heeft de gemeente Zaanstad vanaf 2014 met de regiogemeenten een Dienstverlenings- en samenwerkingsovereenkomst “Regionale Inkoop Sociale Domein” (hierna: DVO) afgesloten. De huidige DVO is geldig voor de periode 2016 tot en met 2018. De regiogemeenten hebben een mandaat/volmacht verleend aan de gemeente Zaanstad om namens hen de inkoop te organiseren, overeenkomsten aan te gaan en het contractmanagement uit te voeren. Voor de Wmo voert Zaanstad het contractmanagement uit van de Basis- en Deelovereenkomsten op basis van de gevolgde Bestuurlijke aanbesteding. In 2015 is de samenwerking geëvalueerd. De gemeenten Purmerend en Beemster hebben toen besloten om ten aanzien van de Wmo vanaf 1 januari 2016 zelf hun inkoop- en contractmanagement te organiseren. De gemeente Edam-Volendam doet met ingang van 1 juli 2016 zelf het inkoop- en contractmanagement t.a.v. de Wmo. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de huidige DVO. De uitgetreden gemeenten willen de zorg dichter op hun inwoners organiseren. Voor de Jeugd regelt Zaanstad de inkoop en het contractmanagement van de Regionale raamovereenkomsten die de regio Zaanstreek-Waterland samen met de regio Amsterdam-Amstelland met zorgaanbieders heeft afgesloten.
De voorbereidingen zijn gestart om de gemeeenschappelijke regeling en DVO te vernieuwen. De aanpassingen worden besproken met de regiogemeenten. Vervolgens zullen deze in het najaar 2018 aan de colleges en raden worden voorgelegd. De nieuwe gemeenschappelijke regeling en DVO zal dan per 1 januari 2019 ingaan.
middelPubliekrechtelijk
Participatiebedrijf Zaanstad Purmerend (Werkom)
(Bedragen x €1.000)Participatiebedrijf Zaanstad Purmerend (Werkom)Rechtsvorm:Gemeenchappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2018Vestigingsplaats:PurmerendToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het doeltreffend en doelmatig uitvoeren of doen uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening.
Bestuurlijk belangPer 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. Namens Zaanstad heeft wethouder Krieger zitting in het bestuur en wethouder Ram is waarnemer
Stemverhouding: 50%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:Eigen vermogenLeningen/garantstellingen:Vreemd vermogen:Impuls:Resultaat:- € 1.136
Exploitatie:€ 13.683Marktontwikkelingen:Algemene ontwikkelingen
Werkom is een participatiebedrijf in de opstartfase. Er is nog geen productbegroting gerealiseerd en de administratie is in ontwikkeling. Dit is terug te zien in de prestatieoverzichten. In 2019 zal Werkom zich doorontwikkelen en zal sprake zijn van intensivering van activiteiten gericht op uitvoering van P-wet taken.
Bijdrage gemeente Zaanstad
Bij het opstellen van de GR participatiebedrijf Zaanstad-Purmerend hebben de gemeenteraden van Zaanstad en Purmerend ervoor gekozen om de kostenverdeelsleutel te baseren op het aantal inwoners. Daarmee is de verdeelsleutel 2/3 Zaanstad en 1/3 Purmerend geworden. De feitelijke verdeling tussen Zaanstad en Purmerend kan fluctueren in de tijd. Dit komt doordat bij aanvang beide gemeenten niet exact dezelfde taken
overbrengen in het bedrijf; zo gaat het jongerenloket van Purmerend mee en blijft het jongerenloket van Zaanstad (vooralsnog) bij de gemeente, zoals in het Koersbesluit is opgenomen.
Governance
Om de rollen van opdrachtgever en eigenaar te scheiden is er voor gekozen om de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen en niet bij de vakwethouder. De rol van opdrachtgeverschap ligt bij de vakwethouder.
Risicoprofiel:Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is hoog, het gaat om een kwetsbare doelgroep. Omdat de organisatie net is opgericht kent de organisatie nog veel risico’s die nog onvoldoende beheerst worden. Dit krijgt de volle aandacht. Het risicoprofiel zal daarom halfjaarlijks worden herijkt.
Risico analyseFinanciële positieEr zijn nog geen definitieve jaarcijfers van Werkom beschikbaar. De gewijzigde begroting 2018 toont een tekort. De raden van Zaanstad en Purmerend hebben extra middelen beschikbaar gesteld om dit tekort te compenseren. Werkom verwacht binnen het verhoogde budget te blijven.
BTW-lasten als gevolg van het niet verkrijgen van de koepelvrijstelling in 2018 kunnen binnen het budget van Werkom worden opgevangen. Werkom wordt door een externe fiscalist geadviseerd over de koepelvrijstelling.
Risico'sIn de oprichtingsbegroting zijn conform BBV-voorschriften, in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd:
- Productieverlies door opbouw van het bedrijf
- Grotere toename van verwacht op lange leerwerktrajecten en nieuw beschut
- Orderverlies
- Stijging loonkosten WSW
- Minder instroom dan geraamd
- BTW-lasten als de koepelvrijstelling niet wordt verkregen
BeheersmaatregelenDeze risico's hangen duidelijk samen met de onzekerheden en benodigde leerervaringen die de achtergrond vormden bij de oprichting van de nieuwe organisatie. Het bedrijf en de gemeenten zullen apart en gezamenlijk kort cyclisch sturen op de uitvoering door:
- Goed monitoren en tijdig in gesprek met de gemeenten om de landelijke ontwikkelingen goed te volgen
- Goed contact houden met de opdrachtgevers, accountmanagement stevig neerzetten
- Het bestand van mensen in de uitkering van beide gemeenten is groot. Goede afspraken over instroom
- Er is een bedrijfsvoeringsoverleg tussen beide gemeenten en Werkom ingericht ,om ontwikkelingen goed te volgen
hoog
Privaatrechtelijk
Privaatrechtelijk
Huisvuil Centrale
(Bedragen x €1.000)Huisvuil CentraleRechtsvorm:Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:AlkmaarToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe Huisvuil Centrale (HVC) heeft als doel het zeker stellen dat tegen de laagste kosten en op verantwoorde wijze het Zaanse rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
Bestuurlijk belangAIJZ beheert de aandelen van de HVC. Gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) is houder van aandelen van de Huisvuil Centrale (HVC). De taken van het AIJZ beperken zich tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC, te weten het - via het bestuur van het AIJZ - adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van HVC (AVA). Na wijziging van de statuten worden de leden van de raad van commissarissen benoemt door de AVA, op voordracht van de raad van commissarissen en in afstemming met een commissie gevormd uit de leden van de AVA.
Stemverhouding: 9,07%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 12Eigen vermogen€ 103.000
€ 116.000
Leningen/garantstellingen:€ 58.000Vreemd vermogen:€ 831.000
€ 840.000
Impuls:€ 0Resultaat:€ 13.585
€ 13.300
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:Nieuwe aangepaste financiële structuur
In de AVA van december 2015 is besloten tot een nieuwe financiële structuur waarbij de HVC in 2024 zelfstandig leningen kan aantrekken. Leningen die zijn gebaseerd op artikel 9 van de ballotageovereenkomst worden afgebouwd. Dit betreft dus gegarandeerde leningen waarbij de aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zijn. De zogenaamde artikel 7 (oftewel de niet- gegarandeerde leningen) zullen volledig afgelost zijn in 2024.
Daarnaast is het van belang dat HVC eigen vermogen opbouwt. Gestreefd wordt naar € 100-110 miljoen in 2024. Komende jaren is er geen uitkering van dividend en wordt er bezuinigd.
Nieuwe aandeelhoudersrelatie
De gemeenteraad heeft in 2017 de intentie uitgesproken om de uit de AIJZ te treden. Dit uittreden is gedurende het afgelopen jaar voorbereid binnen de AIJZ en de deelnemende gemeenten aan de AIJZ. Er zij bestuurlijke afspraken gemaakt in een Plan van Aanpak over de verdeling van de aandelenpakket en het uittredingsproces, alsmede te toekomstige samenwerking. De gemeenteraad heeft inmiddels formeel goedgekeurd om de uit de AIJZ te treden. De gemeente Zaanstad zal 265 aandelen overnemen van de AIJZ en na het verkrijgen van het eigendom zal het uittredingsbesluit formeel in werking treden. Zaanstad heeft op 25 januari 2019 9,09% rechtstreeks aandeel in HVC in eigendom verkregen en is hiermee formeel uit de Gemeenschappelijke Regeling AIJZ getreden en formeel toegetreden tot de Ballotageovereenkomst voor aandeelhouders A.
De Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met HVC is geldig tot 2020. In 2018 zijn gesprekken gestart over een nieuwe DVO geldend vanaf 2020. In deze nieuwe DVO worden nieuwe financiële afspraken met HVC gemaakt.
Risicoprofiel:Het risicoprofiel van de HVC is hoog. Dit wordt veroorzaakt door grote financiële belangen in de HVC van Gemeente Zaanstad via de gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) en onzekerheid over de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs. Daarnaast participeert HVC in diverse consortia, waaronder het Windmolenpark. De publieke en maatschappelijke betrokkenheid bij HVC is hoog, afvalverwerking raakt de burger. Naar verwachting worden de risico’s de komende tijd kleiner. Dit heeft te maken met een aantal ontwikkelingen: Ten eerste wordt er de laatste jaren weer winst gemaakt door HVC, in tegenstelling tot de jaren daarvoor. De kans dat HVC “omvalt” is hierdoor uiterst gering, mede gestaafd door de gunstige bedrijfsvooruitzichten. Daar komt bij dat het eigen vermogen weer toeneemt en deels wordt gebruikt om de leningen versneld af te lossen. Daarnaast is het zo dat de Rekenkamer in haar onderzoek stelde dat Zaanstad door het aandeelhouderschap via AIJZ het risico loopt dubbel aansprakelijk te kunnen worden gesteld door de banken. Uit juridisch advies dat is opgesteld door de Brauw Blackstone Westbroek blijkt dat dit onwaarschijnlijk is. Hier dient nog wel juridisch en financieel gezien volledige duidelijkheid en zekerheid over te komen.
Op basis hiervan is het risicoprofiel naar beneden bijgesteld, op met name de dimensie “omgeving”. Het risicoprofiel blijft wel in de categorie hoog vallen.
Risico analyseFinanciële positieZie ontwikkelingen en jaarcijfers
Risico'sDe risico’s die kunnen worden onderkend zijn de lagere verwerkingstarieven op afval door landelijke overcapaciteit en structureel lagere energie-inkomsten als gevolg van lagere prijzen op de elektriciteitsmarkt. Daarnaast wordt als gevolg van de groeiende nadruk op scheiden van afval minder te verbranden afval aangeboden. Afval van niet-aandeelhouders (b.v. uit Engeland en Italië) wordt in concurrentie verworven.
Beheersmaatregelen- Annotaties van de agenda van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in het college van B&W
- Periodiek ambtelijk overleg met de overgebleven AIJZ gemeenten en via verschillende klankbordgroepen (zowel financiële als beleidsmatige) met de overige aandeelhouders van HVC.
- Periodiek afstemming met de overgebleven AIJZ gemeenten , Zaanstad en een commissaris van HVC ter voorbereiding op de AVA’s
hoogPrivaatrechtelijk
Betaalbare Koopwoningen Zaanstad
(Bedragen x €1.000)Betaalbare Koopwoningen ZaanstadRechtsvorm:Besloten Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet doel van Betaalbare Koopwoningen Zaanstad (BKZ) is tweeledig: - Het bevorderen van de volkshuisvesting overeenkomstig het beleid van de gemeente Zaanstad - Het realiseren van kwalitatief hoogwaardige sociale koopwoningen in de gemeente Zaanstad; het via erfpacht beschikbaar stellen van deze woningen aan de gewenste doelgroep en het uitvoeren van een beleid teneinde deze woningen zoveel mogelijk voor de doelgroep te behouden
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad is voor 100% eigenaar van de aandelen. Het voltallig college vertegenwoordigt de enige aandeelhouder gemeente Zaanstad
Stemverhouding: 100%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 50Eigen vermogen€ 16.225
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 23.592
Impuls:€ 0Resultaat:- € 30
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:BKZ kent inmiddels 3 modellen.
De portefeuille van BKZ instap omvat op 1 januari 2019 ca. 59 contracten.
De portefeuille van BKZ traditioneel omvat op 1 januari 2019 nog ca. 240 contracten.
De portefeuille van BKZ erfpachtvariant omvat op 1 januari 2019 ca. 182 contracten.
Na verkoop van de garantie- en erfpachtvariant nieuwbouwwoningen zit BKZ voor de bestaande modellen in een beheer fase , waarbij de nadruk komt te liggen om een goede beheersing van de financiën en cashflow en inzicht in het risico van het niet aflossen (afnemen van tranches). De overspannen woningmarkt van de laatste jaren heeft geleid tot een sterke stijging in de mate van tranche en grondafname.
In 2018 is verkend of BKZ kan participeren in nieuwe activiteiten in de woningmarkt. Een nieuw ontwikkeld model gericht op het realiseren en behouden van bereikbare koopwoningen voor inkomens rond modaal, zal begin 2019 ter besluitvorming worden voorgelegd.
De nieuwe governance structuur is per 1 januari 2018 ingevoerd.
Door de overspannen woning- en bouwmarkt is in 2018 het in 2017 vast gestelde model Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad geëvalueerd. Dit model gaat om funderings- en cascoherstel in combinatie met het aanbrengen van energiebesparende maatregelen. In 2018 is het model op juridisch, financieel en aanbestedingsgebied aangepast. In 2019 vindt er besluitvorming over de aanpassing plaats en vindt een nieuwe aanbesteding en de uitvoering van een pilotblokje plaats.
Risicoprofiel:Het zwaartepunt van de risico's van BKZ liggen op het politieke en financiële vlak. De doelstelling van BKZ is bijdragen aan de volkshuisvesting binnen de gemeente Zaanstad. Deze doelstelling heeft politiek de aandacht. Vanwege de rekening courant en de leningsovereenkomst, die BKZ heeft afgesloten met de gemeente Zaanstad voor BKZ traditioneel tot een maximumbedrag van respectievelijk 5,5 miljoen euro en voor de Garantieregelingen tot 31 miljoen, is het financieel belang groot te noemen.
Risico analyseFinanciële positieDe jaarrekening 2018 is nog niet beschikbaar. Gezien de beheersituatie is het de verwachting dat de cijfers over het 2018 geen noemenswaardige impact hebben op het risicoprofiel.
Risico's- Het trancherisico op de opstal bestaat nog wel. Hierbij worden de tranches (20% (traditioneel) en 30% (afzetgarantiewoningen) van de opstalwaarde) niet afgenomen door de kopers (en dus niet terugbetaald op korte termijn). Dit komt omdat er geen inkomensstijging plaatsvindt. Gevolg is dat pas bij (door)verkoop de resterende tranches worden gerealiseerd (afgelost). BKZ monitort dit. Het risico wordt vertaald in de kasstroom.
- Risico van waardevermindering van de grond in de toekomst. De grond wordt na 25 jaar geherwaardeerd.
- Hoogconjunctuur leidt tot positieve kasstroom door afname van tranches en grond. Echter hierdoor daalt het aantal BKZ woningen en beschikbaarheid van woningen voor de doelgroep.
Beheersmaatregelen- Jaarlijkse inkomenstoets bij kopers door BKZ;
- periodieke rapportages naar college (1x) en college en raad (1x). Deze rapportages bevatten gegevens met betrekking tot aantal woningen, liquiditeit, prognoses cashflow, risico’s, etc.;
- 1 á 2 keer per maand overleg tussen ambtenaren en de directeur van BKZ; de samenwerkingsrelatie is goed;
- Ontwikkeling van een nieuw model waarbij BKZ woningen langer voor de doelgroep kan behouden;
- Verkenning of het verzoek vanuit de markt om de realisatie van het verplichte sociale woning segment bij nieuwbouwprojecten in te zetten voor sociale koop, gekoppeld kan worden aan realisatie BKZ koopwoningen;
- In het Plan van aanpak Verbetering kwaliteit woningvoorraad is geld gereserveerd voor de realisatie woningen duurzaam funderingsherstel Zaanstad in de periode 2018-2020.
hoogPrivaatrechtelijk
Regionale ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Regionale ontwikkelingsmaatschappij NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) is het uitvoeringsinstrument voor het (her)ontwikkelen van bedrijventerreinen zoals beschreven in het Masterplan Noordzeekanaalgebied.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Ram
Stemverhouding: 33,3%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 500Eigen vermogen€ 4.792
€ 3.310
Leningen/garantstellingen:0/€ 14.748Vreemd vermogen:€ 75.098
€ 66.910
Impuls:€ 0Resultaat:-€ 1.042
€ 1.518
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:Binnen HoogTij is duidelijk zichtbaar dat de markt zich herstelt. In 2017 en 2018 zijn ook voor het droge gedeelte een aantal koop- / erfpachtovereenkomsten gesloten. Eind 2018 is gestart worden met de voorbereidingen het ophogen van de tweede fase, waarbij vervolgens gebruik zal worden gemaakt van het zand ,dat vrijkomend bij het realiseren van de haven en kade.
Risicoprofiel:Het risicoprofiel van de RON is hoog. Naast de grote financiële belangen ligt in de uiteindelijke realisatie van bedrijvenpark HoogTij ook een groot maatschappelijk en ruimtelijk-economisch belang.
Risico analyseFinanciële positievolgt nog
Risico's- Negatieve marktontwikkelingen, waardoor grondverkopen uitblijven
Beheersmaatregelen- RON rapporteert per kwartaal naar aandeelhouders.
- Jaarlijkse monitoring van grondwaarden
- Vooraf bespreken van aandeelhoudersbesluiten in het college voordat besluitvorming plaatsvindt in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders;
- Periodiek overleg over voortgang van projecten, zowel ambtelijk als bestuurlijk
hoogPrivaatrechtelijk
Houdstermaatschappij Energiebedrijf Zaanstreek Waterland
(Bedragen x €1.000)Houdstermaatschappij Energiebedrijf Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:laagOpenbaar belangHoudstermaatschappij Energiebedrijf Zaanstreek Waterland (Houdstermaatschappij EZW) heeft als doel het houden van de aandelen Nuon Energie Noord West NV (Nuon ENW NV) en Alliander NV.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Ram
Stemverhouding: 54,2%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 4Eigen vermogen1.045
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:54
Impuls:€ 0Resultaat:-48
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:In het B&W besluit 2017/55033 wordt het besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de Houdstermaatschappij EZW tot ontbinding per 1 janurai bekrachtigd. Hierdoor is gemeente Zaanstad rechtstreeks aandeelhouder in Alliander NV per 1 januari 2018 en is Alliander een verbonden partij van gemeente Zaanstad.
De Houdstermaatschappij EZW blijft na de overdracht voorlopig in stand. De daadwerkelijke liquidatie van de Houdstermaatschappij EZW kan pas plaatsvinden als alle vorderingen en schulden, inclusief de belastingaanslagen, volledig zijn afgewikkeld.
laagPrivaatrechtelijk
Bank Nederlandse Gemeenten
(Bedragen x €1.000)Bank Nederlandse GemeentenRechtsvorm:Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:1914Vestigingsplaats:Den HaagToezichtsregime:middelOpenbaar belangDe Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Ram. Zaanstad is niet vertegenwoordigd in de RvC.
Stemverhouding: 0,07%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 944Eigen vermogen€ 4.953.000
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 135.041.000
Impuls:€ 0Resultaat:€ 393.000
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:BNG Bank heeft ook in 2018 een goed jaar achter de rug. De nettowinst in het jaar 2018 is op een vergelijkbaar niveau gebleven. De solvabiliteitsratio’s ontwikkelen zich in 2018 opnieuw gunstig voor de bank.
middelPrivaatrechtelijk
Masterplan Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Masterplan NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Stichting
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:IJmuidenToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet op duurzame wijze versterken van de regionale economie in het Noordzeekanaalgebied door het benutten van de potentie van het regionale haven- en industrieel complex.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger is lid van het stichtingsbestuur, vervanging wethouder Ram
Stemverhouding: 17%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 261
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 0
Impuls:€ 0Resultaat:€ 7 -
Exploitatie:€ 29Marktontwikkelingen:De visie Noordzeekanaalgebied 2040 en de bijbehorende uitvoeringsagenda bepalen het activiteitenprogramma van de stichting Masterplan Noordzeekanaalgebied. Het samenwerkingsverband voert een deel van de uitvoeringsagenda-activiteiten uit, een deel in afspraken tussen afzonderlijke deelnemende partijen. Eind april is het Uitvoeringsprogramma Noordzeekanaalgebied 2018 aangeboden aan Zaanstad. April 2019 wordt een actuelere versie verwacht.
Het Uitvoeringsprogramma NZKG is de jaarlijkse vertaling van de bestuurlijke agenda van de Visie. In het Uitvoeringsprogramma zijn de lopende activiteiten en projecten beschreven voor realisatie van de visie. Daarnaast vragen nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid nieuwe acties in het gebied. Projecten die zijn opgepakt en ook in 2019 en verder doorlopen zijn: Schone Scheepvaart, Pilot circulaire economie op bedrijventerreinen in de IJmond en het in kaart brengen van de ruimtelijke en sociaaleconomische gevolgen van Energietransitie.
Hoe intensief wordt de ruimte langs het Noordzeekanaal gebruikt en hoe ontwikkelt de ruimte-intensivering zich in de tijd? Monitor Ruimte-intensivering 2018 beantwoordt deze vragen en wordt gebruikt bij de discussie over een eventuele uitbreiding van de NZKG-havens (in Houtrakpolder). April 2019 is er een nieuwe versie.
middelPrivaatrechtelijk
Vereniging Bedrijvenpark Westzanerpolder/Bedrijvenpark HoogTij
(Bedragen x €1.000)Vereniging Bedrijvenpark Westzanerpolder/Bedrijvenpark HoogTijRechtsvorm:Vereniging
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:laagOpenbaar belangBevordering van het kwaliteitsniveau en de behartiging van de gezamenlijke belangen van de eigenaren van de gronden en gebouwen in het bedrijvenpark Hoogtij.
Bestuurlijk belangEen medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad. Er participeert niemand van het college in het bestuur. Ieder lid is bevoegd tot het uitbrengen van een zodanig aantal stemmen als overeenkomt met iedere vierkante meter grond in het bedrijvenpark waartoe het lid is gerechtigd is Het algemeen bestuur bestaat uit 3 leden, Zaanstad levert de secretaris.
Stemverhouding: 0%Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogenLeningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:Impuls:€ 0Resultaat:Exploitatie:€ 64Marktontwikkelingen:Zaanstad neemt ook de komende vier jaar deel aan de Vereniging Bedrijvenpark HoogTij (VBH). Een medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad.
VBH is een vereniging waarin de grondeigenaren en de gevestigde ondernemers participeren. KG Parkmanagement geeft invulling aan het parkmanagement. De vereniging is verantwoordelijk voor een blijvende kwaliteit van de openbare ruimte, de kavels en de gebouwen. Dit is van cruciaal belang voor een goed vestigingsklimaat, nu en in de toekomst. De vereniging is het eerste aanspreekpunt voor de ondernemers op HoogTij. Zo kunnen ondernemers wensen en ideeën over bijvoorbeeld de uitstraling en de veiligheid bespreken.
In 2017 zijn er meerdere kavels verkocht op het bedrijventerrein in Westzaan. De verwachting is dat de belangstelling de komende jaren verder toeneemt. Zaanstad blijft zich dan ook in de toekomst inzetten om, samen met de grondeigenaren en ondernemers, de kwaliteit van het bedrijventerrein te behouden en te versterken
laagPrivaatrechtelijk
Alliander
(Bedragen x €1.000)AllianderRechtsvorm:Naamloze Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:1 juli 2009Vestigingsplaats:ArnhemToezichtsregime:middelOpenbaar belangNetbeheer en distribueren van elektriciteit en gas voor producenten en afnemers. Voor burgers en ondernemers is een goed werkend en betaalbaar distributienetwerk van gas en elektriciteit cruciaal. Alliander heeft een belangrijke rol in het mogelijk maken van verdere verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Stemverhouding: 0,9% (1.312.354 aandelen)Financiële positie20172018Financieel belangAandelenkapitaal:€ 6.562Eigen vermogen€ 3.942.000
€ 4.129.000
Leningen/garantstellingen:Vreemd vermogen:€ 4.127.000
€ 4.216.000
Impuls:Resultaat:€ 203.000
€ 334.000
Exploitatie:Marktontwikkelingen:In de RIB 2018/1333 wordt het besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de Houdstermaatschappij EZW tot ontbinding per 1 januari bekrachtigd. Hierdoor is gemeente Zaanstad rechtstreeks aandeelhouder in Alliander NV per 1 januari 2018 geworden.
Na de genoemde recente ontmanteling van de houdstermaatschappij is door Alliander gevraagd of de deelnemers zich willen organiseren om zich te laten vertegenwoordigen door de grootste van de voormalige deelnemers. Dat is Zaanstad. Samen met de een-na-grootste (gemeente Alkmaar) wordt door Zaanstad in 2019 een oriëntering op het aandeelhouderschap uitgevoerd.
middel