Jaarverslag 2018

Maatschappelijke voorzieningen

4.2 Goede aansluiting

Prestatie 4.2 Goede aansluiting

Wij bevorderen een goede aansluiting tussen de verschillende onderwijsvormen. Daarbij investeren we in een verdere ontwikkeling van Integrale Kindcentra, waarbij opvang, onderwijs en andere partners samen werken aan brede ontwikkeling van kinderen in een doorgaande lijn. Waar nodig stimuleren we daarbij op vroege leeftijd taalontwikkeling, zodat kinderen zoveel mogelijk zonder achterstand hun schoolcarrière kunnen vervolgen. Daarvoor stellen we in 2018 een nieuw beleidskader voor onderwijsachterstanden op.

Ook voor jongeren die op een ander vlak ondersteuning nodig hebben in hun leer- en ontwikkelproces streven we naar een optimale samenwerking. Op grond van de Jeugdwet en de Wet Passend Onderwijs hebben we samen de plicht om deze kinderen en jongeren maatwerk te bieden dat naadloos op elkaar aansluit en waarin de onderwijszorg- en jeugdhulpprofessionals samenwerken. Het uiteindelijke doel is dat zo veel mogelijk jongeren hun capaciteiten weten te benutten door onderwijs te volgen op het niveau dat zij aankunnen en dat zo min mogelijk jongeren het onderwijsproces zonder startkwalificatie verlaten. Daarvoor werken gemeente, voortgezet onderwijs en Regio College nauw samen aan voorzieningen voor loopbaan oriëntatie, coaching en begeleiding. In 2018 verbreden we daarbij de doelgroep van voortijdig schoolverlaters naar een bredere groep kwetsbare jongeren die nu tussen wal en schip dreigt te vallen. Met een gezamenlijke analyse en casuïstiek/overstap-tafels proberen we deze jongeren scherper in beeld te krijgen en beter te ondersteunen. Jongeren voor wie een startkwalificatie niet haalbaar is, kunnen we zorgvuldig naar werk – of een andere zinvolle dagbesteding – begeleiden.

 

Prestatie indicatoren

Nulmeting

Realisatie 2017

Begroting 2018

Realisatie 2018

Streef-waarde

Bron

Percentage herplaatste jongeren van totaal aantal RMC-meldingen plus herplaatste oud-VSV’ers (school, werk, uitkering, zorg of detentie)

56% (2012)

93%

95%

90%

95%

RMC-effectrapportage

Percentage jongeren van totaalaantal RMC-meldingen dat is herplaatst op school

27% (2012)

30%

42%

24%

28%

Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)-effectrapportage

 

Activiteiten

Uitvoeren en actualiseren van de Onderwijsagenda

Evalueren nieuwe verordening leerlingvervoer

Analyseren en het organiseren van gezamenlijk overleg over casuïstiek rond kwetsbare jongeren en hun overstap binnen onderwijs

Ontwikkeling aanbrengen in verzuimaanpak primair onderwijs, in samenwerking met GGD, leerplicht en SMW

Het aanscherpen van het regionaal plan volwasseneducatie

 

Realisatie

Het aantal jongeren dat herplaatst is op school is lager dan de streefwaarde. De afgelopen jaren is de uitstroom naar werk gestegen. Door de krapte op de arbeidsmarkt maken jongeren sneller de keuze voor werk, dan terug te gaan naar school. Zaanstad begeleidt jongeren in het maken van een duurzame keuze, zodat ze een goede positie op de arbeidsmarkt behouden als de vraag naar arbeid weer afneemt. 24% van de jongeren is herplaatst op school.

De Onderwijsagenda is in 2018 geactualiseerd en de voortgang is per thema beschreven. In 2019 zal een nieuwe onderwijsagenda worden opgesteld met de onderwijspartners.

De nieuwe verordening van het leerlingenvervoer is geëvalueerd, onder andere met scholen, ouders en de uitvoering. Met ouders en de vervoerder is een klankbordgroep gestart waar continue aandacht is voor verdere verbetering. Hierdoor zijn korte lijnen en een betere samenwerking ontstaan. Een klanttevredenheidsonderzoek bevestigt de verbeterde samenwerking. Ouders beoordelen de dienstverlening van de vervoerder gemiddeld met een 7,9. Naar aanleiding van de uitkomsten van de evaluatie wordt de verordening aangescherpt. De aangescherpte verordening wordt in 2019 ter besluitvorming aangeboden.

In 2018 is een onderzoek uitgevoerd naar de kwetsbare overgangen in het onderwijs (basisschool naar middelbare school, van middelbare school naar vervolgopleiding en van school naar arbeidsmarkt). Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek is een vernieuwde aanpak ontwikkeld gericht op kwetsbare jongeren, die  in oktober is gestart.

In het kader van de verzuimaanpak hebben leerplichtambtenaren het afgelopen schooljaar (2017-2018) de PO-scholen bezocht. De samenwerking in aanpak is geïntensiveerd met scholen die daar behoefte aan hebben.

Er is besloten om de aanscherping van het regionaal plan volwasseneducatie uit te stellen tot 2020. Dit in verband met de wetsevaluatie van de Wet Educatie Beroepsonderwijs in dat jaar, en de aanpak van inburgering die op datzelfde moment weer richting de gemeente komt.

Vooral op basisscholen zijn personeelstekorten in Zaanstad; er is een lerarentekort. Schoolbesturen en het rijk zijn daarbij aan zet, maar via een motie van de raad is ervoor gekozen als gemeente waar mogelijk te helpen. Helaas bleek de invoering van een tijdelijke 4- daagse schoolweek voor sommige klassen niet te voorkomen. Schoolbesturen en gemeente werken samen om de negatieve effecten zo veel als mogelijk te beteugelen en het rijk te bewegen meer te doen. De gemeente steunt waar mogelijk.

 

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 10.076
Gerealiseerd € 9.395
Afwijking € -681
ga terug