Prestatie 2.1 Innen lokale belastingen en heffingen
De gemeente wil graag juridische procedures bij het heffen van lokale belastingen voorkomen. Daarom investeren wij in informatieverstrekking en mogelijkheden tot persoonlijk contact. Daarmee creëren wij draagvlak voor onze werkwijze bij bewoners en instellingen zoals de woningcorporaties. Geschillen beslecht de gemeente zoveel mogelijk aan de voorkant. Een goed gesprek levert op de lange termijn voor beide partijen vaak meer op. Jaarlijks verstuurt de gemeente ongeveer 110.000 WOZ-beschikkingen en zo’n 130.000 aanslagbiljetten. |
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal gehouden hoorzittingen afgezet tegen het aantal verzoeken. | 20% (2013) | 78% | 20% | n.n.b. | 15% | Gemeentelijke registratie |
Gemiddelde WOZ waarde x €1000,- | 177 (2014) | 184 | - | 201 | - | CBS |
Het uitgekeerde bedrag aan proceskostenvergoeding afgezet tegen het bedrag waarop maximaal een beroep kan worden gedaan. | 20% | 23% | 15% | n.n.b. | 15% | Gemeentelijke registratie |
Percentage gehonoreerde WOZ-bezwaren afgezet tegen het aantal verstuurde beschikkingen | 3,8% (2013) | 0,3% | 1,7% | 0,3% | 2,0% | Gemeentelijke registratie |
Activiteiten
• | In een zo vroeg mogelijk stadium persoonlijk contact opnemen met de bezwaarmaker |
• | Vooroverleg met woningcorporaties en eigenaren van grote objecten en het onderling uitwisselen van data |
• | Afstemming met marktpartijen (o.a. no cure no pay-bedrijven) continueren over de werkwijze van bezwaarafhandeling en de hoogte van de proceskostenvergoeding |
Realisatie
In 2018 is er voor gekozen om bij vragen over de WOZ-waarde altijd direct contact op te laten nemen door de taxateur. Dit persoonlijk contact kan voorkomen dat het later nodig is een bezwaar in te dienen. Daarnaast is de gemeente verder gegaan met het overleg met de woningcorporaties en eigenaren van grote objecten. Met woningcorporaties zijn afspraken gemaakt over het delen van gegevens. De afspraken met marktpartijen zijn herbevestigd, onder meer met de no cure no pay-bedrijven. Om de werkwijze van bezwaarafhandeling te verbeteren, is een traject gestart met de genoemde marktpartijen en Zaanse ondernemers. Doel hiervan is dat bezwaren tegen een aanslag van gemeentelijke belastingen digitaal worden aangeleverd. Dit traject zal in 2019 afgerond moeten worden. |