Doelstelling 1 Ruimtelijke ontwikkeling
MAAK.Zaanstad MAAK.Zaanstad gaat – naast de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de stad – ook over maatschappelijke doelen en effecten. Het blijft niet bij ambities alleen, maar gaat ook in op de aanpak. Welke interventies en investeringen zijn nodig en hoe gaan we dit realiseren samen met betrokkenen? MAAK.Zaanstad betreft een ambitie voor de langere termijn, die we bereiken door vandaag, morgen en overmorgen te handelen. Onder de noemer MAAK.Zaanstad formuleerden inwoners, organisaties en bedrijven in Zaanstad samen met de gemeente in 2016 een ambitieus plan voor de toekomst. MAAK.Zaanstad mikt met een breed gedragen investeringsplan en uitvoeringsagenda op het versterken van de stad: meer diverse woonmilieus met hogere kwaliteit, een sterke economie, een goede bereikbaarheid en een veerkrachtige sociale structuur, zodat Zaanstad ook op lange termijn een stad is waar mensen zich thuis voelen en met plezier wonen, werken, recreëren en leven. Inzet van het publiekrechtelijk instrumentarium hoort daarbij. Het stimuleren van ontwikkeling door functieverruiming in een gebied of juist het tegengaan van ongewenste ontwikkeling door het beperken van milieuruimte zijn voorbeelden hiervan.
De Omgevingswet Voor het implementatieproces van de Omgevingswet is het jaar 2018 cruciaal om de fase van verkenning naar verandering vorm te geven. Drie centrale thema’s ondersteunen de implementatie. Ten eerste de cultuurverandering en het leren werken met de Omgevingswet. Ten tweede de uitwerking van de instrumenten van de Omgevingswet en ten derde de voorbereiding op de aansluiting op het landelijke Digitale Stelsel Omgevingswet. De inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt uitgesteld. De concrete planning van de Omgevingswet wordt in het najaar van 2017 bekend gemaakt. Gemeenten krijgen hierdoor meer tijd om zich adequaat voor te bereiden op de nieuwe wetgeving en de aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. De Zaanse aanpak van de Omgevingswet wordt voortvarend voortgezet en geïmplementeerd. De reeds ingezette veranderingen in werkwijzen, communicatie, beleid en processen zijn een voorbereiding op de nieuwe wetgeving, maar voldoen tegelijkertijd aan de huidige wetgeving. De Zaanse aanpak, waarin ‘gebied en gebruiker’ centraal staan, wordt ook in 2018 nadrukkelijk ondersteund door het landelijke invoeringsprogramma ‘Aan de slag met de Omgevingswet’.
Samenwerken in de Metropoolregio Amsterdam De samenwerking met de gemeente Amsterdam is voor de stedelijke ontwikkeling van Zaanstad essentieel. De stedelijke gebieden van Zaanstad en Amsterdam beginnen elkaar langs Zaan en IJ in rap tempo te naderen. Met het naar boven toe bijstellen van de ambities van Amsterdam in het 'Haven Stad-gebied' zal de komende decennia aan de grenzen van Zaanstad een ‘stad’ verrijzen ter grootte van Zaanstad (tot 70.000 woningen, 150.000 inwoners, 60.000 arbeidsplaatsen). De gezamenlijke ontwikkeling van ZaanIJ (de mogelijk 70.000 woningen van Haven Stad en 20.000 woningen in het kader van MAAK.Zaanstad) is daarmee veruit de grootste ontwikkeling van een nieuw gemengd woonwerkgebied van Nederland. De Metropoolregio Amsterdam is voor Zaanstad het belangrijkste bestuurlijke netwerk in het ruimtelijk-economisch domein. Veel opgaven (wonen, bereikbaarheid, energietransitie, economie, landschap) moeten op de schaal van de metropoolregio afgestemd worden. Zaanstad zal daarom ook in 2018 een actieve bestuurlijke en ambtelijke bijdrage leveren in het netwerk, zowel op de genoemde beleidsvelden uit de MRA Actieagenda als in algemene zin. Op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling spitst de samenwerking in Zaanstreek Waterland zich toe op het verkennen van de ruimtelijke ontwikkelingsopgave als geheel, het versterken van de relatie met de samenwerkingspartners, zoals de provincie Noord-Holland, het uitwisselen van kennis en ervaring op het gebied van vraagstukken in de fysieke leefomgeving (zoals de implementatie van de Omgevingswet en het toepassen van de ladder duurzame verstedelijking) en het afstemmen van standpunten op provinciale en nationale regelgeving. |