Jaarverslag 2018

Werk, inkomen en economie

1.2 Toerisme bevorderen

Prestatie 1.2 Toerisme bevorderen

Zaanstad kan met haar authentieke karakter van cultureel-industrieel verleden profiteren van de aantrekkelijkheid van Amsterdam als bestemming op de (internationale) toeristische markt. Die stad groeit uit haar jasje en is daarom actief op zoek naar mogelijkheden om toeristen beter te kunnen spreiden over de regio. Inmiddels maakt Zaanstad afspraken over het creëren van extra verblijfsaccommodaties en gezamenlijke marketing en promotie met Zaanstreek-Waterland.

Toerisme levert extra banen en dynamiek in de gemeente op. De keuze voor vestiging in een stad heeft ook te maken met beelden en gevoelens voor de omgeving. Toerisme, citymarketing en evenementen spelen hierbij een belangrijke rol. Daarom professionaliseert de gemeente door de marketingactiviteiten en promotie aan te besteden en het budget te verhogen. De Stichting Marketing Zaanstreek zal met deze nieuwe marketingopdracht de citymarketing verder doorontwikkelen en het verhaal van Zaanstad promoten vanuit de Zaanse kernkwaliteiten.

De Zaanse Schans is onze lokale toeristische magneet. Het is zaak om de groeiende stroom bezoekers langer aan onze stad/streek te binden. Met de Zaanse Schans onderzoeken wij hoe we de bezoekers beter kunnen begeleiden en het gebied toekomstbestendig kunnen maken. Daarvoor wordt een ontwikkelingsstrategie opgesteld in samenspraak met organisaties, ondernemers en bewoners op en rondom de Zaanse Schans.

Naast de Zaanse Schans hebben wij met het centrum van Zaanstad, het Hembrugterrein, de Zaan als historische verbinding en de Hotspot Wormerveer belangrijke toeristische troeven in handen. Willen wij die ten volle benutten, dan vergt dat een inspirerend verhaal met daaraan gekoppeld een kwalitatief goed toeristisch product. In de Uitvoeringsagenda Toerisme is  een goede basis gelegd voor het verbeteren  van verbindingen, bewegwijzering, verblijfsaccommodaties, kwalitatief goede horeca, arrangementen, musea en evenementen (zie programma 3). Daarmee stimuleren we niet alleen het toerisme, maar maken we onze stad ook aantrekkelijker voor onze eigen inwoners. De in 2016 geopende VVV draagt hier zichtbaar aan bij en wordt in 2018 verder geprofessionaliseerd.

 

 

Activiteiten

Uitvoeren van de lokale Uitvoeringsagenda Toerisme Zaanstad

Met de regio uitvoering geven aan de Strategische Agenda Toerisme (MRA) tot 2020

Acquisitie van hotels, verblijfsaccommodaties en aanjagen arrangementen

Implementeren van de nieuwe afspraken rond de marketing van de Zaanstreek

Uitvoeren van het regionale programma ‘Amsterdam Bezoeken Holland Zien’, waaronder stimuleren van hotelvestiging en extra promotieactiviteiten

Starten met het opstellen van Visie op Horeca

Opstellen beleid voor fietsenverhuur en deelfietsenplan

Inzetten op het verbeteren van riviercruisefaciliteiten, dienstverlening en marketing om Zaanstad aantrekkelijker te maken voor riviercruises

Uitvoering geven aan de uitvoeringsagenda voortvloeiende uit de Waterrecreatiekaart die onderdeel is van het Groen- en Waterplan

 

Realisatie

Gemeente en Zaanse Schans hebben een concept-ontwikkelstrategie opgesteld om de groei van het aantal bezoekers te kunnen stabiliseren en kwaliteit toe te voegen aan het gebied.

Om een aantrekkelijker stadscentrum voor inwoners en bezoekers te realiseren is een concept MAAK Perspectief Zaandam Centrum Oost opgesteld.

Verder is een visie opgesteld voor de toeristische bewegwijzering en de uitwerking daarvan wordt voorbereid in de vorm van nieuwe bewegwijzering voor voetgangers in het Stadshart Zaandam, Zaandijk en Wormerveer.

Voor de uitvoering van de Strategische Agenda Toerisme (MRA) zijn meerdere acties opgepakt met een impact op Zaanstad. De Cycleseeing route ‘Industrial Heritage’ is gelanceerd om internationale bezoekers aan Amsterdam de hoogtepunten van de regio te laten zien en ze naar Zaanstad te krijgen. Ook is gestart met samenwerken in MRA verband op het gebied van verblijfsaccommodaties, leisure en het opzetten van een regionale evenementenstrategie.

De MRA kent 6 themagebieden. Zaanstad valt binnen het thema Old Holland met het karakter Industrial Heritage waarvan de Zaanse Schans een beeldbepalend icoon is. Het doel is om via de ontwikkeling van nieuwe gebiedsversterkende verblijfsaccommodaties de MRA toeristisch groter en sterker te maken en zo de verdere spreiding van toeristen over de regio te waarborgen.

Het opstellen van een horecavisie is vanwege gewijzigde prioritering uitgesteld naar 2019.

In 2018 is in samenwerking met de Vervoerregio een pilot met deelfietsen opgestart, deze wordt in 2019 afgerond en geëvalueerd. De VRA heeft een document aangeleverd voor het deelfietsbeleid en het beleid voor fietsenverhuur wordt in 2019 uitgewerkt.

De hotelmarkt krijgt door de groei van het toerisme, de verwachte groei de komende jaren en de terughoudendheid van Amsterdam voor nieuwe projecten, behoorlijke groeistuipen in Zaanstad. Vele projecten dienen zich aan in ieder formaat en ieder segment waarbij de focus vanuit de markt vooral op Zaandam-Centrum ligt. Bij iedere ontwikkeling wordt daarom gekeken naar differentiatie van het aanbod, de kwaliteit die het toevoegt, de betrokkenheid bij de buurt/stad, de faciliteiten en uiteraard de vestigingslocatie. Daarnaast wordt met iedere initiatiefnemer een gesprek gevoerd om bovenstaande aandachtspunten extra mee te geven en de focus van de dagbesteding niet op Amsterdam te leggen maar juist het aanbod in Zaanstad te promoten, al dan niet in combinatie met lokale bezienswaardigheden en activiteiten.

De Julianasteiger bij de Zaanse Schans is verlengd, om de op- en afstap van passagiers van sommige riviercruiseschepen in relatie tot de steiger te verbeteren. Door aanpassing kunnen nu alle riviercruiseschepen tot 110 meter afmeren en de passagiers goed laten af- en opstappen.

Langs de Prins Hendrikkade zijn nieuwe afmeerpalen geplaatst. Hierdoor kunnen riviercruiseschepen (tot 135 meter) beter afmeren. Tussen de afmeerpalen en de oorspronkelijke kade is een loopbrug geplaatst. Verder is de marketing is gezamenlijk met Havenbedrijf Amsterdam opgepakt.

Voor het Groen- en Waterplan, dat in 2018 is vastgesteld, verwijzen we naar Programma 4, doelstelling 3 kwaliteit buitengebied.

 

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 298
Gerealiseerd € 291
Afwijking € -7
ga terug