Prestatie 3.1 Rechtmatige inkomensverstrekking
De gemeente verstrekt een uitkering aan wie dat nodig heeft. Dat doen wij tijdig, efficiënt en met een dienstverlening die gericht is op maatwerk. Een rechtmatige inkomensverstrekking is gebaseerd op drie pijlers: een duidelijke vraagverheldering, het bevorderen van naleving bij de inwoner die een uitkering nodig heeft en een snelle signalering van onrechtmatige uitkeringssituaties. Wij investeren in het kennen van onze klanten en in informatieoverdracht. Dat doen we mede vanuit de gedachte dat iemand die zich gekend voelt, eerder geneigd is de regels na te leven. Daarom is het van belang dat deze regels vooraf helder en duidelijk zijn voor de persoon voor wie die regels gelden. Een snelle signalering van onrechtmatige uitkeringssituaties is de sluitpost van ons handhavingsbeleid. Ons streven is om onrechtmatige situaties in beeld te hebben binnen zes maanden nadat ze zijn ontstaan. Hierdoor blijven de gevolgen van de onrechtmatige situatie voor alle betrokkenen zo klein mogelijk . Om te investeren in meer contactmomenten met meer mensen om hen in beweging te krijgen, hebben we ook een intensivering van nalevingscapaciteit nodig om de BUIG-aanpak sluitend te krijgen. Deze intensivering is tweeledig: er is extra capaciteit nodig om de naleving op de gemaakte trajectafspraken te kunnen verzorgen en we gaan extra gerichte themacontroles uitvoeren. De extra capaciteit proberen we zo flexibel mogelijk beschikbaar te hebben, waardoor de aanpak een samenspel zal zijn van ondersteuning en naleving. Hierbij zal de uitstroom naar werk altijd de voorkeur hebben boven rechtmatigheidsonderzoeken.
|
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Realisatie 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Fraude wordt binnen zes maanden gesignaleerd | n.v.t. | 88% | 95% | 89% | 100% | Eigen registratie |
Percentage van de uitkeringsaanvragen dat wordt afgehandeld binnen de wettelijke termijn | 99% (2013) | 95% | 95% | 95,4% | 99% jaarlijks | Eigen registratie |
Preventiequotum (verschil tussen aanvragen en toekenningen) | 8,1% (2012) | 16% | 8% | 13% | 8% jaarlijks | Eigen registratie |
Activiteiten
• | Verstrekken uitkeringen |
• | Vergroten nalevingsbereidheid door gericht te handhaven |
• | Inzetten op preventieve handhaving door informeren en communiceren |
• | Verbeteren lik-op-stukbeleid door afhandeling van signalen te versnellen |
Realisatie
We zien dat nog steeds vrij veel inwoners een bijstandsuitkering aanvragen die daar geen recht op hebben. In 2018 is gestart met een proces waarbij de huidige werkwijze wordt geëvalueerd en er een nieuw proces wordt ingericht om het preventiequotum te laten dalen. Dat is erop gericht mensen (zeer) snel te spreken nadat zij een aanvraag hebben gedaan. De inwoners en de uitvoering ervaren dit als positief. De aanpak past bij een strenge beoordeling aan de poort om instroom in de bijstandsuitkering waar mogelijk tegen te gaan. Daarnaast wordt door de Taskforce Buig extra ingezet op handhaving van onrechtmatig gebruik van bijstandsuitkeringen, in totaal zijn in 2018 260 uitkeringen beëindigd door handhaving. |