Jaarverslag 2018

Ruimtelijke- en gebiedsontwikkeling

7.1 Bevorderen doorstroming

Prestatie 7.1 Bevorderen doorstroming

Met de binnenstedelijke ontwikkeling van de stad (MAAK.Zaanstad) zal ook moeten worden geïnvesteerd in de bereikbaarheid. Het gaat om verbindingen met het openbaar vervoer, de auto en de fiets. De infrastructuur werpt ook barrières op. Investeren in infrastructuur dient dan ook twee doelen: niet alleen het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad, maar ook het leveren van een bijdrage aan het leefbaarder en beter toegankelijk maken van gebieden. De gemeente wil de doorstroming verbeteren op het rijkswegennet rond en door de stad en op de grote invalsweg Thorbeckeweg. Met Vaart in de Zaan wordt ook de doorstroming van het vaarwegennetwerk verbeterd. Daarnaast wordt gewerkt aan een betere doorstroming, snelheid en comfort van het openbaar vervoer (ZaanIJtangent). Het verbeteren van de verbindingen voor het langzaam verkeer (met name de oost-westverbindingen) en het bevorderen van de verkeersveiligheid maken het een stuk aangenamer om voor ritten in de stad de fiets te gebruiken. In 2018 zal het in de 2017 gekozen voorkeursalternatief voor de verbinding A8-A9 verder uitgewerkt worden.

Zaanstad richt zich op het bereikbaar houden van locaties die van essentieel belang zijn voor de economische ontwikkeling en de vitaliteit van Zaanstad voor zowel personen- als vrachtvervoer. De gemeente zorgt voor een goede doorstroming van het verkeer binnen de gemeente, ook vanwege de verkeersrelatie met de Metropoolregio Amsterdam.

Het is belangrijk dat de Zaanse toeristische trekpleisters goed herkenbaar en bereikbaar zijn voor bezoekers en toeristen uit de regio via het openbaar vervoer en over het water (zie programma 2).

 

Prestatie indicatoren

Nulmeting

Realisatie 2017

Begroting 2018

Realisatie 2018

Streef-waarde

Bron

Percentage inwoners dat andere vervoermiddelen dan auto gebruikt voor woon-werkverkeer

45% (2012)

41%

48%

45%

>50%

Zaanpeiling

Tevredenheid over openbaar vervoer

7,7 (2013)

7,8

7,9

7,9

8

Klantenbarometer KPVV concessiegebied Zaanstreek

Tevredenheid van bewoners over bereikbaarheid van de buurt per auto

69% (2012)

73%

75%

78%

>75%

Zaanpeiling

Tevredenheid van bewoners over de bereikbaarheid van de buurt per fiets

87% (2012)

88%

89%

91%

>89%

Zaanpeiling

Tevredenheid verkeersveiligheid in de gemeente

42% (2012)

38%

45%

45%

>45%

Zaanpeiling

 

Activiteiten

Uitwerken kansen voor het spoor onder de grond

Studies invalsweg Thorbeckeweg en kruising Thorbeckeweg/Wibautstraat

Uitwerken Fietsnota

Verdere planvorming A8-A9

Uitvoering ZaanIJtangent

Aanpak langzaam verkeer oostwest verbindingen via MAAK.Zaanstad

Vervolg openstelling Busbrug

Vernieuwen Wilhelminasluis

Vervanging Zaanbrug

Structureel maken van de bootverbinding binnen Zaanstad en tussen Zaanstad-Amsterdam

Uitvoering campagnes bevorderen veiligheid (ouderen, fietsers en scholieren)

Uitvoeren verkeersveiligheidsmaatregelen via MAAK.Zaanstad

 

Realisatie

In het kader van de reeds enkele jaren lopende Corridorstudie Amsterdam-Hoorn (MIRT Verkenning A7/A8), die gericht is op het verbeteren van de bereikbaarheid in deze corridor, is in het BO MIRT van 22 november 2018 door alle relevante partners (o.a. Rijk, PNH, VRA en gemeenten) een principebesluit genomen tot het uitvoeren van een omvangrijk Multimodaal Mobiliteitspakket.

Het Multimodaal Mobiliteitspakket bevat maatregelen op het gebied van de fiets, het openbaar vervoer en mobiliteitsmanagement. Deze maatregelen zijn cruciaal voor het realiseren van de ambities met MAAK.Zaanstad op het gebied van integrale bereikbaarheidsprojecten (auto, OV en fiets) zoals Guisweg, AVANT en afwaarderen Prins Bernhardweg/A7. Momenteel wordt er gewerkt aan het komen tot de dekking van de kosten van dit pakket en het opstellen van een bestuurlijke overeenkomst tussen alle partijen. Er wordt gewerkt aan een bestuurlijke overeenkomst die naar verwachting voor de zomer 2019 gereed is voor ondertekening.

In 2018 is een verkenning gestart naar de mogelijkheden om de voorkeursvariant met een kortere verdiepte ligging van het spoor onder de Guisweg door, inclusief verdiept station Zaandijk/Zaanse Schans, verder vorm te geven. De resultaten van deze verkenning worden in het voorjaar van 2019 verwacht.

De studie naar de invalsweg Thorbeckeweg, inclusief kruising Thorbeckeweg/Wibautstraat liep ook in 2018 door. In 2018 is gekozen voor een voorkeursvariant waarbij de kruising Thorbeckeweg/Wibautstraat ongelijkvloers wordt. Het project zit nu in de Planstudie-fase waarbij meer gedetailleerd naar de haalbaarheid wordt gekeken naar het voorkeursalternatief.

In 2018 is er gestaag doorgewerkt aan de verdere planvorming rondom de A8-A9. Het ‘Golfbaanvariant’ is volgens de provincie na onderzoek het beste alternatief. De verdere planvorming heeft in 2018 in het teken gestaan van een landschapsplan ten behoeve van het behoud van de Stelling van Amsterdam.

Het uitwerken van de Fietsnota ligt op koers. In 2018 is gestart met een belangrijke schakel in het netwerk, het realiseren van een fietsverbinding over het spoor en de Houtveldweg ter hoogte van station Zaandam (projecten De Buiging en de Slinger).

Er is een plan opgesteld en goedgekeurd om de verkeersveiligheid rondom busbrug De Binding te vergroten. Het gaat hier om verbeteringen aan de fietspaden en het realiseren van een rotonde aan beide zijden van de brug. Tevens is gestart met een participatietraject over welke verkeersveiligheidsmaatregelen genomen moeten worden als de busbrug 24 uur per dag opengesteld wordt.

In 2018 is de structurele bootverbinding binnen Zaanstad en tussen Zaanstad en Amsterdam van start gegaan. Daarnaast vaart de Zaanhopper van mei tot oktober tussen Zaandam Centrum en Wormerveer.

Ook in 2018 heeft Zaanstad in samenwerking met de Vervoerregio weer diverse verkeersveiligheidscampagnes gehouden voor verschillende doelgroepen. De deelname aan de Pilot Network Safety Index, waarbij het doel is om knelpunten proactief te kunnen detecteren en aan te pakken, liep in 2018 vertraging op. In 2019 worden de uitkomsten van de pilot verwacht.

 

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 1.932
Gerealiseerd € 1.338
Afwijking € -594
ga terug