Jaarverslag 2018

Beheer buitenruimte

1.2 Vervanging in de openbare ruimte

Prestatie 1.2 Vervanging in de openbare ruimte

Bij herinrichting past de gemeente Zaanstad de openbare ruimte aan de eisen van het hedendaagse gebruik aan, in overleg met belanghebbenden. In wijken waar groot onderhoud en/of herinrichting nog niet aan de orde is, zorgt Zaanstad ervoor dat straten en stoepen rond winkels en maatschappelijke voorzieningen veilig begaanbaar en bereikbaar zijn voor ouderen en mindervaliden.

De Zaanse openbare ruimte, denk hierbij aan wegen, openbare verlichting, groen, beschoeiingen en straatmeubilair is in 2016 beoordeeld op beeldkwaliteit. Hierbij is een methode gebruikt die aansluit op de ministeriële Handreiking artikel 12 Financiële verhoudingswet. De kwaliteit van de openbare ruimte is in vijf categorieën ingedeeld: A+, A, B, C en D. De technische staat van de openbare ruimte is over het algemeen goed te noemen. Meer dan 75% van het areaal heeft kwaliteitsniveau A+ of A. De totale onderhoudsachterstand in de openbare ruimte in Zaanstad is bepaald op € 38 miljoen. Meer daarover staat in de Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen die bij deze begroting hoort.

In deze begroting zijn extra middelen vrij gemaakt om de onderhoudsachterstanden in te lopen en daarmee een kwaliteitsslag te maken in de openbare ruimte. Het doel is om de onderhoudsachterstanden eind 2023 te hebben verminderd tot € 28,5 miljoen.

Daarnaast is in 2017 het speelruimtebeleidsplan vernieuwd. Op basis van demografische gegevens en trends is voorgesteld om nieuwe speelruimte in de stad te realiseren. Denk hierbij aan een aantal natuurspeelplaatsen en extra speelruimte in wijken voor de oudere jeugd. In de begroting is  financiële ruimte vrijgemaakt om de voorgestelde speelplaatsen in de komende jaren te kunnen realiseren.

Wat betreft het investeringsplan voor de openbare ruimte streeft Zaanstad de komende jaren naar nog meer synergie met de andere beleidsvelden. De aantrekkende economie in de regio leidt tot een toename van bouwinitiatieven en investeringen door het bedrijfsleven. De gemeente wil gelijktijdig met de noodzakelijke vervangingsinvesteringen optimaal profiteren van de economische ontwikkelingen en hier door middel van investeringen in de openbare ruimte ook een bijdrage aan leveren.

 

Prestatie indicatoren

Nulmeting

Realisatie 2017

Begroting 2018

Realisatie 2018

Streef-waarde

Bron

Areaal verhardingen dat wordt vervangen

Nieuw beleid en nieuwe streefwaarde miv 2014

260.500 m2

307.000 m2

235.462

307.000 m2

Gemeentelijke registratie

Percentage realisatie investeringen openbare ruimte

100%

101%

100%

104%

100%

Gemeentelijke registratie

 

Activiteiten

Participatie van bewoners bij vervangingsprojecten versterken

Het meerjareninvesteringsplan voor de openbare ruimte actualiseren en realiseren

Investeren in de kwaliteit van het bomenbestand in Saendelft in de periode 2017-2019

Het laadpalennet in de openbare ruimte voor elektrisch vervoer uitbreiden

Investeringssubsidies werven

 

Realisatie

Om bewoners meer invloed te laten hebben op impactvolle ingrepen in hun woonomgeving is in 2018 de experimentele aanpak van de communicatie en participatie rondom een aantal vervangingsprojecten in de openbare ruimte gestart. Het gaat om de volgende projecten:

  • Project Stille Kracht in de Indische Buurt in Wormerveer waar in 2019 de riolering wordt vervangen. Daartoe is een intensief overlegtraject gestart met een groep van ongeveer 15 wijkambassadeurs. De uitkomsten van de sessies met deze initiatiefgroep zijn afgestemd met de wijkbewoners tijdens de zogenaamde ‘wijkroute’ op 26 juni 2018. Via een digitale nieuwsbrief worden de wijkbewoners op de hoogte gehouden van de voorbereidingen van de uitvoering van het project.
  • Vervanging van de openbare ruimte in de Rosmolenwijk. De impact in deze wijk is groot omdat ook er ook sprake is van grootschalige renovatie, sloop en nieuwbouw van woningen en nieuwbouw van de Willibrordschool. Samen met een groep bewoners is een ontwerp gemaakt voor de transformatie van het plein tot een klein wijkparkje: het Roggeparc
  • Bruggenbouwen – De brug naar Haaldersbroek moet worden vervangen. De brug is beeldbepalend voor het buurtschap. Er zijn grote tegenstrijdige belangen ten aanzien van de nieuwe brug. In de kerngroep van bewoners is gezocht naar compromissen en waar dit niet gevonden is zal een besluit genomen moeten worden.

In 2018 zijn de budgetten voor vervanging van de openbare ruimte tot besteding gebracht. Met name op het gebied van de vervanging van groen, speelplaatsen, waterhuishouding en bruggen, kademuren en steigers is veel werk gerealiseerd.

Met de vervanging van de openbare ruimte wordt op diverse plaatsen een kwaliteitsimpuls gerealiseerd. Zo wordt rekening gehouden met het beleid om de historische linten ook een historische uitstraling te geven. Ook zijn de projecten in 2018 complexer van aard dan in voorgaande jaren. Dat heeft consequenties voor het materiaalgebruik en het kostenniveau voor deze projecten. Een voorbeeld hiervan is de inrichting van de Westzijde waar gebakken klinkers worden toegepast. Daarnaast zien we een stijging van het prijsniveau bij aanbestedingen. Het CBS geeft aan dat er in de afgelopen jaar een kostenstijging is in de grond-, weg- en waterbouwsector van 6,9%. Het is te merken dat aannemers een ruime werkvoorraad hebben. Ook is te merken dat het aantal marktpartijen terug loopt dat een aanbieding doet bij een aanbesteding. Ook de nutsbedrijven hebben onvoldoende personeel om gemeentelijke vervangingsprojecten te kunnen volgen. Dit alles maakt dat enerzijds projecten duurder uitvallen en dat de beschikbare budgetten voor de vervanging van wegen niet volledig tot besteding zijn gebracht.

Van 1.948 bomen in Saendelft-West is geconstateerd dat er problemen met de vitaliteit is. Zaanstad is hierover met de GEM Saendelft en de aannemer in gesprek. Uit onderzoeken blijkt dat de huidige problemen zijn veroorzaakt bij de aanleg van de wijk.

De Gemeente Zaanstad loopt mee in het aanbesteding- en plaatsingsproces voor het gesubsidieerd plaatsen van oplaadpalen via de Metropoolregio Amsterdam onderdeel Elektrisch (MRA-e). Vanaf 2014 zijn ruim 129 openbare laadpalen in de openbare ruimte gerealiseerd. Veelal zitten twee oplaadpunten op één oplaadpaal zodat er capaciteit om 200 voertuigen elektrisch op te laden. Ook bedrijven zoals Hornbach, de Lidl en McDonalds bieden openbare laadvoorzieningen aan.

Om de verkeersveiligheid te verhogen en het fietsnetwerk te versterken zijn in 2018 € 1.022.000 aan subsidies ontvangen om maatregelen te treffen.

 

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 4.880
Gerealiseerd € 5.068
Afwijking € 188
ga terug