Jaarverslag 2018

Veiligheid en handhaving

3.1 Het uitvoeren van het handhavingsprogramma

Prestatie 3.1 Het uitvoeren van het handhavingsprogramma

Het Handhavingsprogramma geeft jaarlijks een overzicht van de inzet op alle toezichts- en handhavingstaken op het gebied van kinderopvang, horeca, milieu, ruimtelijke ordening, (bestaande) bouw, monumenten, brandveiligheid, openbare ruimte en openbaar water. Door handhaving moet het aantal overtredingen door inwoners en bedrijven verminderen.

De gemeente monitort een groeiend aantal woningen met een kwetsbare fundering. Dat aantal groeit, onder meer als gevolg van rioleringswerk in oudere wijken. In 2017 zijn de mogelijkheden onderzocht om onder bestuursdwang funderingsherstel te laten doen door inwoners (zie programma 6). Sinds midden 2017 is de aanpak geïntensiveerd in samenwerking met het Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel (GAF), met name bij panden met een hoge zakkingssnelheid. In 2018 gaat Zaanstad hier mee door.

De aandacht voor horeca en voor naleving van de Drank- en Horecawet blijft onverminderd hoog. In 2017 is meermalen een horecagelegenheid gesloten vanwege ernstige of herhaalde overtredingen. Het horecatoezicht werkt ook nauw samen met het programma Ondermijning. Deze werkwijze blijft doorlopen in 2018 en de daarop volgende jaren.

De handhaving op kinderopvang is medio 2016 in overleg met de Inspectie geïntensiveerd, met name bij locaties die niet alert reageren op geconstateerde overtredingen. Daarvan zijn inmiddels de resultaten te zien. Deze werkwijze blijft de gemeente voortzetten.

 

Prestatie indicatoren

Nulmeting

Realisatie 2017

Begroting 2018

Realisatie 2018

Streef-waarde

Bron

Aantal controles supermarkten/slijterijen op naleving Drank- en Horecawet

120 (2014)

68

120

60

120

Gemeentelijke registratie

Aantal gemonitorde bouwblokken m.b.t. zakkingsgedrag fundering

1.762 (2013)

3577

4.400

3.723

4.000

Gemeentelijke registratie

Aantal keren dat bestuursdwang is opgelegd bij funderingsherstel

5 (2014)

18

5

8

5

Gemeentelijke registratie

Aantal meldingen bouwen en RO, horeca, APV, openbare ruimte (handhaving) en parkeren

669

409

550

620

n.v.t.

Gemeentelijke registratie

 

Activiteiten

Toezicht houden en handhaven van de Drank- en Horecawet

Handhaven van de kwaliteitseisen met betrekking tot peuterspeelzalen, kinderopvang en gastouders

Toezicht houden op veiligheid en overlast bij evenementen

Toezicht houden op kwetsbare funderingen en in samenwerking met het Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel bewoners stimuleren tot herstel over te gaan en daarmee een handhavingstraject te voorkomen

Handhaven van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Handhaven bij parkeeroverlast om de verkeersveiligheid te vergroten

Zorgen voor (brand)veilig gebruik van bouwwerken en percelen

Alert afhandelen van meldingen door inwoners en adequaat optreden bij incidenten

Het handhavingsbeleid op de Omgevingswet aanpassen

 

Realisatie

Het Handhavingsprogramma geeft jaarlijks een overzicht van de inzet op alle toezichts- en handhavingstaken op het gebied van kinderopvang, horeca, milieu, ruimtelijke ordening, (bestaande) bouw, monumenten, brandveiligheid, evenementen, openbare ruimte en openbaar water. Door handhaving moet het aantal overtredingen door inwoners en bedrijven verminderen.

  • In 2018 is een pilot gestart voor het gebruik van bodycams door de handhavers op straat. Een bodycam kan bijvoorbeeld gebruikt worden om onveilige situaties te de-escaleren. Het gebruik van deze bodycams wordt begin 2019 geëvalueerd.
  • Het onderzoek naar de oorzaak van het instorten van de parkeergarage in Wormerveer loopt nog. De gemeente heeft hierover intensief contact met de eigenaar.
  • Het gemeentelijk toezicht op de Czarinastraat is in 2018 voortgezet. Hier zijn de gebieden aan de Burcht en Zuid aan toegevoegd.
  • De controles voor brandveiligheid zijn volgens beleid uitgevoerd door de VrZW (Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland).
  • Op het gebied van Ondermijning en Horeca is in het najaar 2018 een pilot gestart met een operationeel team. Dit team richt zich onder andere op de wettelijke toezicht- en handhavingstaken op het gebied van horeca, Drank- en Horecawet, evenementen en prostitutie. Daarnaast richt dit team zich op de aanpak van 13B Opiumwet en overige dossiers op het gebied van ondermijning. Halfjaarlijks wordt hierover gerapporteerd.
  • Er zijn in 2018 minder controles uitgevoerd bij supermarkten en slijterijen op naleving van de regels voor het verstrekken van alcohol aan meerderjarigen. De reden voor deze bijstelling is gelegen in het feit dat bij de uitgevoerde controles nagenoeg geen overtredingen geconstateerd werden en bleek dat het beleid goed geïmplementeerd was.
  • In aanloop naar funderingsherstel worden eigenaren van panden gestimuleerd en ondersteund zodat de gemeente zo min mogelijk handhavend hoeft op te treden. Zie ook programma 4.
  • In 2018 zijn tijdens de toezichts-handhavingsfase15 woningen hersteld. 9 van deze woningen zijn na het voornemen om een handhavende last op te leggen alsnog door de eigenaren zelf hersteld. De last houdt in dat de eigenaar een bedrag moet betalen als hij de fundering van de woning niet herstelt. Daarnaast zijn van 6 woningen de funderingen hersteld, door tussenkomst van de gemeente, via last onder bestuursdwang.
  • In de Zeeheldenbuurt in Wormerveer zijn de funderingen van 178 woningen in de monitoring. Er zijn hier nog geen funderingen hersteld. In 2019 onderzoeken de woningcorporatie, huurders en particuliere eigenaren samen met de gemeente verder of herontwikkeling van de gehele buurt door sloop / nieuwbouw mogelijk is.
  • De GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de Wet kinderopvang. De situatie in de kinderopvanglocaties is de afgelopen jaren goed verbeterd dankzij de extra handhaving die heeft plaatsgevonden.

Voor meer informatie wordt verwezen naar de jaarrapportage handhavingsprogramma VTH in de bijlagen van dit jaarverslag.

 

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 4.481
Gerealiseerd € 4.793
Afwijking € 312
ga terug